mandag den 8. september 2014

Villa d’Este – verdens smukkeste renæssance have

I byen Tivoli der ligger 35 kilometer øst for Rom i Italien, ligger en af verdens mest fantastisk renæssance have i tilknytning til paladset Villa d’Este. Jeg besøgte haven i vores sommerferie.

 
Haven er opført i 1500 tallet og er optaget på UNESCOS verdensarvsliste på grund af havens enestående indflydelse på indretning af haver i hele Europa. 
 
Krukker så langt øjet rækker - jeg tror der var flere tusinde i haven.
Jeg syntes det var lidt sjovt at haven lå i en by der hed det samme som forlystelsesparken Tivoli i København, men tænkte ikke på at der kunne være nogen sammenhæng.  Da jeg kom hjem og læste mere om haven, fandt jeg ud af at grundlæggeren af Tivoli i København, var blevet inspireret til at opføre forlystelsesparken Tivoli efter et besøg i Jardin de Tivoli i Paris (eksistere ikke mere), og at denne park igen var inspireret af Villa d’Este.

Smukke detaljer alle vegne
 

Det var en storslående oplevelse at besøge haven og selv vores to teenagere måtte indrømme at det var spændende.


Herover kan i skimte et af havens mange overdådige springvand – de får et indlæg for sig selv.

 
Haven ligger i bjergene og der er de smukkeste views over områder.




Vi gik rundt i haven i to timer og jeg kunne godt have fortsat et par timer mere, hvis ikke jeg havde haft et par frokost sultne teenagere med.  Jeg tog MANGE billeder, så dette er det første af flere indlæg.




Flere lækre krukker.


 

Videnskab.dk kan I læse mere om haven.

15 kommentarer:

  1. Så vackert! Jag har scrollat upp och ner flera gånger och tittat för att riktigt se allt det fina.
    Tack för inspirationen.
    Kram Maria

    SvarSlet
  2. Ja man burde starte sin haveuddannelse her, det er et sted jeg virkelig gerne ville besøge, dejlige billeder, og næste gang du har teenagere med på havebesøg husker du lige at par hold kæft sandwich :)

    SvarSlet
  3. Hvor ser det fantastisk ud - tusind tak for kigget :-)

    SvarSlet
  4. Utrolig lækre billeder fra haven. Og sikke en spændende historie, glæder mig til at se de efterfølgende indlæg:-)

    SvarSlet
  5. WOW! Jeg bliver virkelig rejselysten af dine billeder. Tak for rundturen.

    SvarSlet
  6. Så mye flott der er der! Der skulle jeg også gjerne ha vært, ja. Vakre bilder du har tatt derfra!

    SvarSlet
  7. Hei! Må ha vært en stor opplevelse. Veldig mange nydelige krukker. Anne

    SvarSlet
  8. Hvor er det bare en flot have - så dejligt at du laver indlæg om den og jeg glæder mig allerede til næste session.

    SvarSlet
  9. Dejligt med et lille pust af sommer

    SvarSlet
  10. Hej Gitte.Vidunderlige billeder fra en skøn have.Ser frem til flere billeder dernede fra God dag Knus Jette

    SvarSlet
  11. Oh I wish I could visit this garden one day in my life. Your pictures are so nice, it looks marvelous every where your eye can see. Have a nice day Gitte, bisous,

    SvarSlet
  12. For et sted! Min bror har nylig kjøpt en leilighet ikke langt fra Roma, så om jeg er der skal jeg sannelig oppsøke denne!

    SvarSlet
  13. Glæder mig meget til flere fantastiske billeder fra en utrolig spændende have :)

    SvarSlet
  14. Hvor er det smukt! - Ligner lidt Sydfrankrig også :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...