onsdag den 1. februar 2017

Bedste plantekombinationer 2016

Jeg har været i billede arkivet for at finde mine yndlings plantekombinationer fra 2016.

Judaspenge Lunaria annua sammen med  tulipaner og prydløg. Jeg synes de to-årige judaspenge og velduftende aftenstjerne er helt uundværlige i maj/juni haven, hvor der endnu ikke er så mange stauder.

21-5-2016

Prydløg Mount Everest og velduftende aftenstjerne Hesperis matronalis.

28-5-2016

Hvid prærielilje Camassia leichtlinii, mørkløvede kørvel Anthriscus sylvestris 'Ravenswing'  og bronzefennikel Foeniculum vulgare 'Purpureum'.

27-5-2017

Et billede af min smukke 'græsplæne'.
24-6-2016

Middelhavsprydløg Allium Sphaerocephalon, prydgulerod, Daucus carota 'Dara'  og i toppen af billedet rød røllike Achillea millefolium.

7-7-2016

Orientalsk pileurt Persicaria orientalis 'Kiss me over the garden gate' / 'Kys mig over havegærdet' og stolt kavaler Cosmos bipinnatus 'Double click Rose'.


3-9-2016
Hvid stolt kavaler, prydgræs Melica altissima 'Atropurpurea' og smaltråle Erigeron annuus. Sidste år var det er første år, jeg dyrkede smalstråle i haven. Blomsterne minder om bellis /bakkestjerne blomster, men smalstråle blomsterne sidder på oprette stængler på 1 - 1,5 meter.

9-10-2016

14 kommentarer:

  1. Hej Gitte

    Jamen det ser da super ud. Masser af god inspiration-
    Nu skal vi lige have overstået vinteren og næste uges frost - så kommer foråret!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Karsten :-)

      For første gang i mange år længes jeg ikke efter foråret, det har jeg slet ikke tid til!

      God aften til dig

      Slet
  2. Hej. Det ser rigtig godt ud. Smalstråle kendte jeg ikke, den ser rigtig sød ud. Tak for inspirationen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for din kommentar Birgitte :-) Ja, smalstråle er rigtig fin.

      Slet
  3. Tak for inspiration til plantepartnere. Jeg har netop købt Kiss me over the garten gate og glæder mig. Smalstråle kunne jeg godt tænke mig nu hvor jeg har så stor fornøjelse af bakkestjerne.
    Jeg kan anbefale dig at prøve edderkoppeplante og stolt kavaler sammen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan glæde dig til 'Kiss me over the garden gate', den er fantastisk. Jeg glæder mig til at se hvordan smalstråle udvikler sig i år, planterne står nu med pæne grønne blade. Tak for tippet med edderkoppeplante. Jeg har en gang prøvet at så edderkoppeplante, men planterne blev spist af kålsommerfuglelarver.

      Slet
  4. Gitte, det ser altsammen forrygende godt ud og jeg suger til mig af inspiration. Jeg er totalt vild med prydgulerod og middelhavsprydløg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Ulla :-) Jeg er også meget glad for prydgulerod og middelhavsprydløg!

      Slet
  5. Hvor er det smukke plantesammensætninger. Prærielilje, bronzefennikel og mørkløvet kørvel ser da helt forrygende ud sammen. Men græsplænen er næsten det allersmukkeste.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak for din kommentar Elna :-) Jeg elsker også min meget blomsterrige græsplæne :-)

      Slet
  6. Veldig inspirerende å se. Vakre kombinasjoner. Har notert meg dem.
    Ha det godt! Anna

    SvarSlet
  7. Smukt og frodigt. Du kan det der med kombinationer :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt lide at afprøve nye plante sammensætninger :-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...