torsdag den 29. september 2011

Det smukkeste bed i haven lige nu ...

.. er mit krukke bed med planter med mørke blomster eller mørkt løv.

Her i løbet af efteråret, bliver jeg mere og mere glad for de smukke mørke farver.

Jeg holder rigtigt meget af sommersolhatten Rudbeckia 'Cherry brandy'.  Her er den i selskab med mørk Heuchera.




















Lige et billede mere, fra en anden vinkel.





















Bagerst i bedet står dahlia Spartacus, Amerikansk olieplante Ricinus communis og mørk bladet hyld. Jeg fik sået olieplanten lidt sent i år, så den er ikke blevet så stor.


















Forrest i bedet står Chokoladeblomst Cosmos atrosanguineus, Sedum 'Turkish Delight' og den et årige græs Oryza sativa 'Black Madras . Planterne står i hver deres krukke, men er nu helt groet sammen.


Græssen er ikke særlig køn i år, den kom aldrig rigtigt igang med at gro. Her er et billede fra sidste år.



10 kommentarer:

  1. Hvis vi ikke nyder det, skulle vi da skamme os :-)
    Det ser godt ud dit mørke bed. Den der Rudbeckia Cherry Brandy er meget fin.

    SvarSlet
  2. Ja, jeg har helt sikkert nydt det gode vejr i dag. Har fået lagt nogle løg, men mangler mange endnu. Heldigt at vejret holder lidt endnu.
    Det er en meget smuk rudbeckia.

    SvarSlet
  3. Det er virkelig et flot bed. Planterne matcher hinanden fint og det er et utroligt blomsterflor i krukkerne.

    SvarSlet
  4. Jeg tager revanche de kommende dage ift. det dejlige vejr :-)

    Dit mørke bed ser rigtigt fint ud. Chokoladeblomsten er jeg speciel vild med, men har aldrig selv haft den. Jeg har endnu aldrig haft held til at overvintre knolde!

    SvarSlet
  5. Det ser fantastisk ud, dit mørke krukkebed. Apropos hr. Dalby som ledestjerne, så må krukkebede da også være hans opfindelse :-)
    Din Cherry Brandy er helt vildt flot. Jeg har stadig lidt frø tilbage fra sidste år, så næste år skal jeg helt klart huske at så dem.
    Og yeps, jeg er også helt høj af vejret. Min familie driller mig, fordi jeg går rundt med et lykkeligt smil hele dagen :-)

    SvarSlet
  6. @Lisbeth - Tak. Ja, du har ret :-)

    @Lene - Tak. Held og lykke med løglægningen. Jeg får helt stress over, at jeg endnu ikke er kommet igang med løgene ;-)

    @Birgiitte - Mange tak, jeg syntes også selv at resultatet er blevet godt :-)

    @Susanne - Tak. Jeg har haft chokolade blomster nogle år, men køber nye hvert år, da jeg ikke har fået knoldene ind i tide. Jeg håber at det lykkes i år. Ærgeligt at du ikke har held med knoldene, vi har heldigvis en krybekælder, som er god til at opbevare knolde i.

    @Hanne - Tak. Ja, det er nok ledestjernens opfindelse :-). Har du prøvet at så frø, du har høstet fra Cherry Brandy? Jeg har endnu ikke haft mod på at prøve, da jeg har en mistanke om at de får en anden farve.

    SvarSlet
  7. Här var mkt fint :)
    å missa inte.....

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y

    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F

    VÄLKOMMEN :)
    Håkan

    SvarSlet
  8. Hej Gitte. En lidt sen bemærkning på et meget fint sensommer/efterårs indlæg, lækre billeder :)
    Sidder netop og googler lidt, bl. andet på pryd ris Oryza sativa, black Madras.Fandt så dit indlæg, og jeg tænkte, du måske vidste om den blomstre? Kommer der aks i den? Har du erfaring med det? Jeg har med fantastisk success, sået den i år ( og den gror jo rigtig godt i modsætning til mange andre græsser der er lidt langsomme i starten) og nu venter vi bare på at det skal blive varmt nok, til de kan komme ud :)
    God søndag
    Pia.

    SvarSlet
  9. Hej Pia,

    De to år jeg har haft dem (sået hver forår), er der ikke kommet aks på græssen. Spændende at se, om dine når at får aks.

    SvarSlet
  10. Hmm, ja det blir spændende. De billeder jeg har googlet mig frem til, er alle uden aks. Så mon ikke den kræver varme længere tid, end vi kan håbe på ,på disse bredegrader. Pyt, det er jo en nydelig plante. Tak for svaret. :)

    SvarSlet
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...