fredag den 2. september 2011

Lilleput skønhed

En af de sommerblomster der rigtigt brillerer i min have lige nu, er den lille Cuphea lanceolata 'Purple attraction'

Jeg syntes, at de små  specielt udseende blomster er utroligt smukke.
Blomsterne er kun ca. 2 cm, men planten kan blive op til 75 cm høj, så det er en man lægger mærke til. Den blomstre flittigt fra juni og lige til frosten kommer.



Jeg såede den første gang sidste år og i år væltede det frem med frøplanter - perfekt.

Bl.a. i dette bed hvor de står sammen med mørkbladet rødbede og grøn rævehale.


Jeg krydser fingre for at den gode vejrudsigt holder, der har vi vist alle brug for. I må have en fantastisk weekend :-)

6 kommentarer:

  1. Det var da en utrolig sød blomst. Det er et godt match du har valgt med grøn rævehale og rødbede.

    SvarSlet
  2. Hvor er den dog smuk den lille blomst. Jeg synes ikke jeg "orker" at så så mange sommerblomster, men jeg bliver jo fristet når man ser sådan en dejlig plante som du viser her.
    hilsen Berit

    SvarSlet
  3. Hvor er den bare sød, og den kombination med rødbeden er helt perfekt :-)
    Jeg prøver også at begrænse mig med sommerblomsterne. Men jeg savner at så 'industrielle' mængder :-)
    I 2006 såede jeg over 300 forskellige frø. Ja, jeg var vanvittig, og jeg kan ikke anbefale det :-) Men det var også lidt sjovt.

    SvarSlet
  4. Birgitte - Tak, jeg syntes også selv, at jeg har været ret heldig med denne komposition.

    Berit - Fordelen ved denne sommerblomst er, at den selvsår sig selv kraftigt, så har man først haft den i haven en gang, så kommer den fremover af sig selv. Det er en rigtig god sommerblomst egenskab.

    Hanne - 300 forskellige frø, det er da for vildt! Jeg har vist denne kommentar til min mand, så han ikke længere klager over at jeg hvert år sår 30-40 forskellige slags ;-)

    Landbohaven - Tak

    SvarSlet
  5. Åh så vacker den är, den har jag aldrig sett förut! Tack för din fina hälsning på min blogg! Jag följer gärna din!
    Hälsningar
    Katarina

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...