søndag den 11. december 2011

Status på september såning af stauder

Normalt sår jeg stauder i starten af året, men i år såede jeg også i efteråret, da jeg havde fået nogle helt friske stjerneskærm og skælhoved frø.

D. 10. september såede jeg følgende stauder:
  • Kæmpe skælhoved Cephalaria gigantea
  • Stokrose sort Althea rosea nigra
  • Alunrod Metallica Heuchera
  • Akeleje hvid Aquilegia
  • Verbena Hastata hvid +lyserød
  • Stjerneskærm mørkerød+hvid Astrantia

Jeg vælger at så i lyse potter, så jeg kan skrive direkte på potten, hvad den indeholder. Jeg sår i almindelig pottemuld og dækker frøene med et lille lag Vermiculite. Potterne har stået uden nogen form for overdækning.











Allerede efter en uge var der liv i stokroserne og ikke lang tid efter kæmpe skælhoved.
Nedenstående billede er fra d. 20. oktober. Hvor akeleje i den hvide potte, skælhoved til højre for og stokroserne alle var kommet godt i gang.
For en måned siden, plantede jeg stokroserne og skælhoved ud i mit planteskole bed. Desværre har naboens katte, fornøjet sig med at grave i bedet, så nogle af de små planter er revet op.




I starten af november spirede alunrod og i dag opdagede jeg, til min store overraskelse, at der var tittet et par spirer af hvid stjerneskærm frem. Næste gang der er udsigt til frost, graver jeg alle potterne ned i jorden. Spændende om de sidste 3 potter også spirer. Jeg har før sået Verbena Hastata uden held, så nu må det altså snart lykkes for mig :-)
Dette billede er fra i dag. Akelejerne burde nok have været plantet ud for længst, da de står lige lovligt tæt. På billedet er der også to andre typer alunrod, som jeg har sået før sommerferien.




13 kommentarer:

  1. Hello Gitte,
    It is nice to see you are sowing plants for next year. I have the cephalaria giantea. Not only the pastel yellow round flowers are beautiful but also the seedheads are very decorative. I am always pleased to see her coming up with fantastic great foliage after the winter.
    Have a nice sunday
    Marijke

    SvarSlet
  2. Jeg er heller ikke for heldig med de verbena hastata! De blå i min have selvsår villigt, og nu har jeg indkøbt en hvid, som forhåbentlig også vil så sig. Men de indkøbte frø til lyserød verbena, de vil bare ikke lege med mig...

    SvarSlet
  3. hvor ser det godt ud med alle dine frøplanter, jeg har også selv sået mange stauder, og mange af dem kigger allerede op af potterne. Og ja det har været skønt havevejr i dag, har været i haven det meste af dagen, men nu er jeg også "brugt". Anne Gine

    SvarSlet
  4. Jeg er da imponeret over at se, at de kommer så flot op. Jeg har ingen erfaring i staudesåning, så jeg troede ikke de kom op før næste forår.
    Jeg har dog selv forsøgt mig med lupiner direkte i jorden for ca. 3 uger siden, de er ved at titte frem nu. Jeg har sået lidt andet i potter, måske skal jeg lige kigge til dem.

    SvarSlet
  5. Det er så dejligt når det lykkes;) Jeg har sået kæmpe skælhovede flere gange, men aldrig haft held nu har jeg et par kæpme planter som kan deles det har jeg meget mere succes med.

    SvarSlet
  6. Hvor er det skønt at se at det lykkes så godt for dig. Jeg har aldrig prøvet at så stauder i så stor stil, men vil forsøge mig i det tidlige forår.

    SvarSlet
  7. Fantastisk, at de spirer så flot.

    Jeg har kun sået få stauder indtil videre. Synes, jeg har bedst held med dem, hvis de først får lidt varme (indendørs) og så kulde bagefter. Medmindre vi taler om helt friske frø.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  8. Hvor er det en stor og dejlig succesrate du har med dine efterårssåede frø :-)

    Ærgerligt at naboens katte lige skal grave det samme sted, hvor du også har gravet. Mon du kan sprede noget "gå væk kat" i rækken, så de ikke har lyst til grave lige netop der?

    SvarSlet
  9. Hej. Jeg er også meget imponeret. Det giver håb om mine frø, jeg såede for en måned siden. Jeg må vist også ud at kigge til dem. Det lader til, at din fremgangsmåde er succesfuld. Jeg har lagt dit indlæg til mine foretrukne, så jeg kan huske det næste gang jeg skal så!

    SvarSlet
  10. Hvor er det hyggeligt at se små spirer på denne årstid :-)
    Nu længes jeg da endnu mere efter foråret og såtid.
    Jeg har kun sået Cimicifuga og rød havemælde endnu. Det var mine egne frø. De er ikke spiret endnu, men det skulle de heller ikke.
    Jeg har sået Cephalaria to gange og havde success med dem første gang.
    Pøj pøj med de små plantebørn :-)

    SvarSlet
  11. Mange tak for jeres kommentarer :-).
    Jeg er også super glad, for at de er lykkes så godt. Jeg er dog lidt bekymret over, om de meget små kimplanter, kan klare vinteren.

    Jeg glemte at skrive, at jeg altid putter staudefrø i køleskabet. Så de ligger køligt, til de skal sås.

    @Marijke - Thank you. I am looking very much forward, to see the cephalaria giantea bloom next year.

    @Anette - Øv, at de heller ikke vil lykkes for dig. Hvis ikke mine hastataer lykkes med denne metode, giver jeg op og køber nogle.

    @Anne Gine - Det er en fantastsik skøn følelse når det lykkes. Jeg overvejer også, at kaste mig ud i at så storkenæb som dig.

    @Høneballehaven - Det er langt fra alle stauder, der behøver en kuldeperiode for at spire.

    @Lisbeth - Det var ærgerligt, at det ikke lykkedes for dig. Måske var det pga frøkvaliteten?

    @Lene - Jeg kan kun anbefale, at du prøver at så. Det er fantastisk, at kunne tilplante haven med hjemmesåede stauder.

    @Marlene - Hvis jeg ikke havde haft helt friske frø, ville jeg også have ventet. Jeg har lidt mere haveenergi om foråret....

    @Susanne - Jeg overvejede også 'gå væk kat'. Men fandt i stedet på, at lægge nogle store grene over de små planter, så kattene ikke kan komme til dem.

    @Birgitte - Spændende med dine. Jeg tror ikke, at vi skal håbe på, at der kommer flere kimplanter op nu. Det må være hårdt, at være kimplante, når det er frostgrader.

    @Hanne - Jeg har også prøvet, at så sølvlys, dog uden held. Held og lykke med dine, jeg glæder mig til at høre om det lykkes.

    SvarSlet
  12. Hej Gitte
    Jeg smed frø af astrantia i mit bed for en månedstid siden og det ser ud til at de har spiret. så jeg er blevet nysgerrig efter hvordan det gik med dine spirer fra sidste år. Overlevede de vinteren og blev fine planter i år?
    Jeg har i øvrigt sendt frø til dig, måske er de nået frem nu?
    Kh
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose,
      Hvor dejligt at du allerede har små spirer. Ja, mine overlevede vinteren. Potterne stod op ad muren under et halvtag. De er ikke vokset ret meget i år, så jeg er i tvivl, om de vil blomstrer til næste år. Det er min erfaring, at stjerneskærm vokser meget langsomt de første år.

      Tusinde tak for frøene og det søde kort :-) Jeg regner med at få sendt frø til dig en af dagene.

      Kh
      Gitte

      Slet
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...