tirsdag den 7. februar 2012

Hvid skærmlilje / agapanthus

De sidste par dage har jeg tænkt som en gal over hvilken af mine hvide blomster, der skulle være min kandidat i den herlige blomster X-faktor konkurrence.

Det har været en umulig opgave for mig at vælge, da jeg har rigtig mange hvide favorit blomster i min have.

Nogle af de blomster der var tættest på, at løbe af med sejren som min kandidat, har jeg samlet i nedenstående collage (pæon, stjerneskærm, kongelys og solhat)


Mit valg faldt til sidst på den smukke hvide agapanthus. Jeg syntes, at der er noget helt specielt magisk over de smukke hvide blomsterskærme. Når planten ikke blomstrer, nyder jeg de smukke  grønne blade..

Jeg kan godt forstå, at agapanthus (eller skærmlilje som den hedder på dansk) også bliver kaldt havens dronning :-)




I højre side af min blog kan I se et lille diasshow med andre hvide blomster fra min have.


Gitte


19 kommentarer:

  1. det var et deilig knippe hvite planter :)

    Jeg planlegger en hvit del av hagen, så jeg er ekstra spent på dagens kandidater, og disse var høyst innspirerende.

    SvarSlet
  2. Godt valg, den er meget smuk, og billedet er fantastisk.

    SvarSlet
  3. Hej Gitte.
    Jeg kan godt forstå du har haft svært ved at vælge mellem alle de fine hvide planter, men jeg tror du valgt den rette, smuk agapanthus.
    Kh Lone

    SvarSlet
  4. Her var det utrolig mye vakkert

    SvarSlet
  5. Hej Gitte. Kan godt forstå du valgte den. Den er utrolig smuk. Har den i blå - eller rettere sagt det regner jeg med - den har nemlig aldrig blomstret.

    Mange hilsner Lise Lotte

    SvarSlet
  6. Uha ja valget er svært med så mange smuksakker at vælge mellem. De er skønne hver og en og det bedste er det skær de giver haven en varm sommernat ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  7. En rigtig go kandidat :o)
    Jeg købte mig en sidste år. Den står i krukke og ser aldeles smuk ud. Min svigermor har en i blå, og vi har aftalt at vi bytter lidt i år, så vi får begge farver :o)

    Ha en go dag...

    SvarSlet
  8. Hei Gitte:)
    Fantastisk samling av hvite blomster hos deg:)...og din utvalgte er virkelig en flott blomst...ønsker deg lykke til:))

    SvarSlet
  9. Ja, den er virkelig flott, nesten magisk, som du sier! Jeg har sådd den blå nå i januar, og har fått 4 bittesmå spirer! Den hvite er minst like fin, syns jeg!
    Lykke til!

    SvarSlet
  10. Rigtig godt valg. Det bliver spændende at se hvem som vinder. Dine billeder er fantastiske. Held og lykke.

    SvarSlet
  11. Hej,
    Sikke smukke planter du viser.
    Agapanthus i hvid er meget elegant.
    Held og lykke.

    SvarSlet
  12. Du har rigtigt mange flotte hvide planter - hvor jeg nød at se på dem. Agapanthus er nu nok en ener med stor X-faktor.

    Ulla

    SvarSlet
  13. Smukke collage.
    Et godt valg du har truffet. Den er smuk.

    SvarSlet
  14. Wow! Gitte du er en blomsterdronning! En fryd å se alle dine lekre skjønnheter! Du har virkelig grønne fingre:) Jeg er så imponert over alle dine spennende og frodige planter:) Ønsker deg en god uke og lykke til i konkurransen:) Klem Ellen.

    SvarSlet
  15. Den er også helt fantastisk. Jeg har dem kun i blå, men det er også en rigtig dronning hos mig :-)

    SvarSlet
  16. Fantastiske hvide blomster, du her viser. Kongelysen er da helt fantastisk.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  17. Tusinde tak for de dejlige kommentarer søde blog venner :-)

    @Anne - Jeg kan se, at der er kommet rigtigt mange skønne kandidater i konkurrencen.
    Så vi får alle masser af ny inspiration - skønt :-)

    @Lisbeth - Mange tak for de dejlige ord :-)

    @Lone - Ja det er svært at vælge, når man har mange favoritter :-)

    @Laila- Karin - Mange tak og velkommen som fast læser på min blog. Jeg kigger forbi din blog :-)

    @Dorthe - Ja, der er noget helt specielt over de hvide blomster, dem kan jeg ikke få nok af :-)

    @Bettina - Det var da en rigtigt god ide :-)

    @Inger Marie - Mange tak og dejligt at du har fundet vej til min blog :-)

    @Krebsemor - Jeg såede lilla sidste år og har også købt frø til en blå hårdfør type. De vokser ikke så hurtigt, så
    det bliver spændende, at se hvornår de får blomster :-)

    @Birgitte - Ja, jeg er glad for at jeg ikke er dommer i denne konkurrence. Det må da være næsten umuligt, at
    skulle vælge mellem alle de skønne kandidater der er kommet :-)

    @Anne - Takker for de pæne ord :-)

    @Ulla - Mange gange tak Ulla :-)

    @Aase - Tusinde tak :-)

    @Ellen - Mange mange tak for de pæne ord, dem er jeg meget glad for :-)

    @Ina - Ja, den blå er også rigtigt skøn :-) Jeg har købt frø til en blå, der skulle være meget hårdfør.

    @Marlene - Ja, kongelysen er også en af mine mange favoritter :-)

    SvarSlet
  18. @Lise Lotte - Mange tak. Håber på at din blå får blomster i år :-)

    SvarSlet
  19. Hvor er det en smuk blomst, som du har præsenteret flot på dine billeder:-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...