tirsdag den 28. juli 2015

Prydløg frø og prydløg frøformering

Prydløgenes frøstande er dekorative, så de afklippede frøstande får lov til at stå og pynte rundt omkring i haven.

De to små frøstande til højre er fra den hvide allium 'Mount everest'. Den store prydløg frøstand, der er imponerende 25 cm, kender jeg ikke navnet på, den kom i en pakke med blandede prydløg.


På en gammel bænk har jeg lang en buket prydløg frøstande.

 
Efter de har ligget der et par uger, er frøene ved at være modne og klar til at blive høstet.
 

Kan man frøformere prydløg - ja selvfølgelig kan man det. Det kræver bare lidt tålmodighed, da der kan gå flere år inden frøplanterne blomstrer. Frøene skal have en periode med fugt og kulde for at spire, så de kan med fordel sås lige efter de er høstet i et såbed.

Prydløg frø
De store engelske frøfirmer har et stor udvalg af prydløg frø, bl.a. den populære 'Purple Senation'

Allium  'Mount everest' frøstande i en gammel zink vandkande.


Sidst år fjernede jeg ikke frøstandene fra bedet med 'Purple sensation' prydløg, før efter de havde smidt frøene. I starten af april myldrede det frem med små prydløg kimplanter!

På dette desværre ikke særligt gode billede, kan I se prydløg kimplanterne med det lille sorte frø siddende på toppen. Jeg fik desværre ikke priklet de små planter om, inden de visnede ned. Det bliver spændende at se, hvor store de er blevet til foråret.


Prydløg kimplanter

En positiv kommentar til det danske sommervejr og i mit tilfælde ferievejr - skønt at jeg ikke skal bruge tid på at vande krukker ;-)

 

17 kommentarer:

  1. Ja, det er da bare skønt at vi helt slipper for at vande ;-) Du tager altså nogle pragtfulde billeder! Forsat god ferie - gerne med et par dage hvor du bliver nødt til at vande krukker!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Nana. Vi har heldigvis haft nogle ok dage. Jeg tror desværre ikke, der er behov for at vande krukkerne før min ferie slutter på søndag :-)

      Slet
  2. Hej Gitte

    Den Allium du ikke kender er den botaniske art Allium christophii - frøkonstant i modsætning til feks Mount Everest der er et F1 kryds:)

    Flotte billeder!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Karsten, det passer med at det er en Allium christophii. Jeg viste ikke at Mount Everest er en F1!

      Slet
  3. Smukke billeder, og god læsning. Tror også vores vandregning bliver mindre i år;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Anette. Ja, jeg tror også at vandregningen i år, bliver mindre end de sidste to år :-)

      Slet
  4. Frøstandene er nemlig dekorative, men alligevel fjerner jeg dem, som du har gjort. Det er, som om deres tid nu er forbi.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Marie, jeg er heller ikke så meget for brune toner i bedene på denne årstid :-)

      Slet
  5. Hej Gitte

    Jeg har tidligere haft succes med at gemme frøenen i fryseren i en kort periode for at give dem den kulde der skal til for at de vil spire. Det virkede i hvert fald her efter at de var opbevaret tørt over vinteren.

    SvarSlet
  6. Hej Gitte
    Jeg tror også din store ukendte allium er 'Christophii'. Har den også selv i haven og er ret vild med den :-)

    Lækre billede og gode tip om frøformering!

    Kh. Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Lone. Det er en imponerende størrelse Christophii' får :-)

      Slet
  7. Hej! Vilket intressant inlägg. Allium är fint i trädgården, har gärna fler av dem.
    Ha det fint!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Maribel. Allium er smukke og jo flere jo bedre :-)

      Slet
  8. Spennende å lese om frøformering av prydløk!

    SvarSlet
  9. Allium er flott i alle stadier!

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...