mandag den 7. december 2015

BLOMSTER STREJKE

I år har jeg oplevet en del blomster strejke i min have. Nu kan jeg jo ikke vise billeder af de strejkende, så mine hvide prærieliljer pryder i stedet dette indlæg. Billederne er fra et af de mange kladde blogindlæg, som jeg aldrig har fået udgivet.


Hvid aftenstjerne Hesperis matronalis, Prydløg Allium 'Mount Everest' og hvid prærielilje Camassia leichtlini
På billedet herunder kan man se de mørke blade fra vild kørvel Anthriscus sylvestris 'Ravenswing'. Jeg havde glædet mig til at se planterne blomstre, men der kom ikke en eneste blomst i år, hverken på 2. års planterne eller de planter jeg har haft i flere år og som plejer at blomstrer.


Det er ikke let at vide, hvad der er årsagen til den manglende blomstring. Måske er det de rod ædende hvide larver, jeg har i haven.


 Mine lyserøde pallida solhatte og mine lyserøde floks, strejkede også i år, selvom de havde fine blade.


18 kommentarer:

  1. Det er så øv, når planterne strejker. Solhatte har jeg vænnet mig til at miste, men floks og kørvel plejer da at være pålidelige planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er øv Marie. Planterne er ikke forsvundet, de har fint løv og det er kun blomstringen der mangler.

      Slet
  2. Rigtig ærgerligt når planterne strejker. mine martagonliljer strejkede i år, hvis de altså overhovedet er der mere, jeg har ellers købt en del. Sådan er det at have en have, noget kommer, noget går.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har før oplevet at planter helt forsvinder, men det er første år jeg oplever at planter med kraftige blade ikke blomstrer.
      Håber dine liljer kommer til næste år :-)

      Slet
  3. Hej Gitte, jeg tror mange af os har haft strejkende planter i år. Jeg kommer lige i tanke om at jeg har en På Rawensving liggende. Det kunne være jeg skulle prøve at så dem :o)
    Havehilsner fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda. Hvis du har Rawenswing frø, skal du skynde dig at så dem. De mister hurtigt spireevnen og har behov for en kuldeperiode, for at spire.

      Slet
  4. Hej Gitte,
    ja planterne kan strejke. I år er min Gasblomst Diktam forsvundet..håber den kommer igen, men sneglene har været hårde i år. Noget står for tæt her, så mine floks deler jeg gerne hvert 2 år. Solhatte var helt væk, men en del frøplanter står i drivhuset. Jeg vil prøve at have dem i potter næste år.
    Smukke billeder - hvor er det skønt grønt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne. Jeg har også tænkt på, om den manglende blomstring skyldes at planterne står for tæt. Det kunne godt være at jeg skulle dele min floks. Ja, sneglene har været hårde ved planterne i år. Jeg har også nogle solhatte i krukker, og de trives fantastisk.

      Slet
  5. Que c'est beau, j'adore ces fleurs et encore plus ces tons blancs et verts.

    SvarSlet
  6. Ærgerligt - hos os sker det også at nogle planter simpelthen forsvinder - det er nok fordi jeg ikke passer godt nok på dem.... Men manglende blomster er da et mærkeligt fænomen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ærgerligt, men der er nok mange faktorer der spiller ind, som vi ikke altid har mulighed for at påvirke.

      Slet
  7. Hei! Å gå og vente på noen som aldri kommer, er litt trist. En årsak til at det bare kommer blader, kan være for mye nitrogen.
    I hvert fall viser du nydelig hvit blomstring.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Anne, jeg havde ikke tænkt på, at planter kan få for meget gødning.

      Slet
  8. Hej Gitte
    Nej, det er ikke godt at vide, hvad der gik galt.
    Men det er nogle smukke prærieliljer du har kunnet glæde dig over i hvert fald.
    Venlig hilsen
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene. Nej, det er ikke let at vide, hvad der er galt. Prærieliljer smukke i blomst og har også nogle dekorative frøstande.

      Slet
  9. Gorgeous flowers, so delicate too.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...