søndag den 12. juni 2016

Juni haven

Lidt dags friske billeder fra området omkring terrassen.

Det første billede er set fra hjørnet af det blå bed. Jeg er rigtig glad for mine nye opstammede buksbombladet kristtorn Ilex crenata 'Glorie Gem'.



I det blå bed blomstrer en masse storkenæb Geranium, blå staude salvie Salvia nemorosa 'Ostfriesland' og lodden løvefod Alchemilla mollis .


Jeg kan godt lide kombinationen af den blå salvie og de grå blade fra den hvide haveklinte Lychnis coronaria.


Et kig fra terrassen ud til det lyserøde bed. I år er der mange selvsåede digitalis i bedet og det sætter jeg pris på, da valmuerne har svigtet i år. Pga. tørken er de kun blevet omkring 20 cm høje.
Jeg glæder mig meget til at se hvad de høje spidse prydløg, I kan se i højre side af billedet, bliver til. Jeg kan ikke huske, hvad der er jeg har købt :-)


I resterne af det hvide bed (mere om det en anden dag), er der også en del selvsåede digitalis.


Jeg keder mig ikke for tiden. Herunder er ca. halvdelen af de småplanter, jeg endnu ikke har fået plantet ud. Jeg har længe gået og ventet på regn og nu håber jeg på at den våde vejrudsigt holder.


Småbladet basilikum Basil 'Balkon star' skal snart have større potter, så de kan udvikle sig til fine store kugler.


12 kommentarer:

  1. Wow, det ser super dejligt ud. Jeg elsker det look diditalis giver i haven. Af en eller anden grund er mine digitalis reduceret kraftigt i antal, så jeg har sået nogle i år, som jeg vist hellere må se at få priklet ud, så de bliver klar til udplantning i sensommeren. Jeg må vist Google dine opstrammeren skønheder. Hvor har du dem fra?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Nette :-) Jeg er også vild med digitalis og jeg foretrækker at de dukker tilfældigt op, så jeg lever med at der ikke er lige mange hvert år.
      Jeg var heldig at finde de opstammede kristtorn på Høsterkøb planteskoles januar udsalg, hvor der var 50 % på alle varer - så var de til at betale!

      Slet
  2. PS: Hvor i landet ligger din have?

    SvarSlet
  3. Hej Gitte, hvor er der flot hos dig. Smukke billeder. Jeg venter lige som dig på vand fra oven til min sommerblomsterbørn. Jeg har sået Nicotiana og Zinnia, men det må gerne være lidt vådt før jeg planter ud. Måske det bliver sidst på ugen. Hvis du mangler planter eller vil have lidt Chili kan du sagtens få det. Kh Anne regnspovehaven i Hørsholm.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne. Tusinde tak for din kommentar :-) Jeg krydser fingre for, at vi får meget vand i denne uge, så jeg kan plante i næste weekend.
      Tak for tilbuddet Anne. Jeg har i år prøvet at begrænse mig, men det er desværre ikke lykkedes, så jeg har ikke plads til flere planter :-)

      Slet
  4. Jeg er vild med alle dine billeder og det frodige look din have har - kombinationen af geranium, salvie og løvefod på billede to er da helt fantastisk.
    Dine opstammede kristtjorn er flotte og ser helt særlige ud - skønt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak for din kommentar Ulla, jeg er glad for at du kan lide hvad du ser :-)

      Slet
  5. It is always a pleasure to read you with so nice pictures, and such a beautiful garden ♥♥♥
    Bisous Gitte,

    SvarSlet
  6. I love the vieuws out of your Garden Gitte.
    Have a beautiful weekend.

    SvarSlet
  7. Vilken underbar kombination i den blå rabatten! Du har en vacker trädgård. Basilikan var riktigt fin :)
    /Kitty, Finland

    SvarSlet
  8. Så nydelige bilder du deler!
    Liker så godt slike runde kule former, og balkong star er supergod:)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...