søndag den 16. april 2017

Dyrkning af trommestikker blomst


Hvis du har åbnet et boligmagasin indenfor de sidste par år, har du nok lagt mærke til den trendy gule evighedsblomst trommestikker blomst Craspedia globosa. Trommestikkers engelsk navn er Drumsticks eller Billy Buttons.


I starten af 2016 spurgte min datter mig, om vi ikke kunne dyrke trommestikker blomster i haven. Jeg havde ikke tænkt på at det var en mulighed, men selvfølgelig var det muligt.

Frø blev indkøbt i det lokale plantecenter og sået den 16. marts 2016. Frøene begyndte at spire efter ni dage ved stuetemperatur.

Trommestikker kimplanter 29. marts 2016
I starten af juni plantede jeg trommestikker planterne ud i bedet på en solrig plads sammen med hvide og lysegule cosmos og forskellige græsser. De første blomster var klar til høst i starten af juli.

I bunden af billedet kan man se de smalle blå/grå blade.

5 august 2016
Jeg havde set frem til en stor høst af trommestikker blomster, men en del af  blomsterstænglerne rådnede, et par centimeter under blomsterhovedet, inden blomsterne sprang ud, hvis vi havde haft flere dage med regnvejr. Kan ses på billedet herunder til højre.

24 september 2016

Trommestikker stammer fra Australien, og kan ikke tåle frost, så her i Danamark er Craspedia globosa kun flerårig, hvis planterne overvintre frostfrit.


I år håber jeg, at jeg kan låne lidt plads i mine svigerforældres drivhus, så jeg kan teste, hvordan trommestikker planter trives under glas.





Trommestikker frø


Du er velkommen til at besøge Fra frø til blomst's Instagram profil

9 kommentarer:

  1. Hei!
    Den har jeg ikke sett. Må lese boligmagasinene nøyere. Den er flott. Liker veldig godt fargen og formen.
    God kveld! Anne

    SvarSlet
  2. Jeg læser vist for få boligmagasinet, men blomsten er rigtig fin og ville uden tvivl også se godt ud i et blomsterbed.

    SvarSlet
  3. jeg prøvede at så den for 2 år siden, der gik lææææænge inden de begyndte at spire. Efter lang tid kom der så to små spirer som fik en helt særlig kærlig behandling. De blev priklet om, og pottet om, for til sidst at få en af de bedste pladser i haven. Da de så endelig voksede til vidste det sig, at det bare var noget ukrudt, som ligner det vi har over ved søen :-)) øv så selv om jeg er vild med dem, ved jeg ikke rigtig om jeg tør prøve igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa. Har du mon prøvet dem igen siden?! Jeg har prøvet at så dem i år. Der kom kun 2 ud af 10-12 frø. Nu er jeg spændt på hvordan det går med at vokse til udendørs. Vh Maria

      Slet
  4. C'est un exploit de réussir au Danemark, une fleur qui vient d'Australie ! :)) Je suis contente d'apprendre que tu vas pouvoir semer dans une serre cette année ! C'est vraiment plus facile et les plantes sont plus robustes.

    SvarSlet
  5. Min yngste datter har også købt dem jævnligt til vaserne i vinter. Da jeg fandt frø hos Frøbutikken i år, slog jeg straks til. Det skal da prøves. De har ikke spiret endnu, så min erfaring er ikke eksisterende, men jeg håber det bedste. Tænker de skal bo i en krukke på terrassen, hvis altså... :o)

    SvarSlet
  6. Tak for info, nu ved jeg at jeg skal beholde dem i drivhuset :-) Jeg såede for et stykke tid siden og de er alle spiret, jubiii.
    Desværre kom der ikke én eneste spire fra "Kiss me over the Garten Gate" - øv, øv og atter øv, den havde jeg glædet mig allermest til.

    SvarSlet
  7. denne gule blomst, selvom enkle, er meget smuk og fin, elskede det!

    SvarSlet
  8. Er der nogen der ved om jeg bare skal plante mine drumsticks i haven.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...