torsdag den 28. juni 2012

Havefestival besøg - Havekunst

I søndags var jeg på Havefestival besøg i Sonja Polls have.

Jeg er vild med grønne vægge

Haven er tegnet af hendes far landskabsarkitekt C. Th. Sørensen. Jeg har længe glædet mig tl at se haven, da den roses af professionelle havefolk for at være unik havekunst. Kjeld Slot har bl.a. skrevet om haven i bladet Haven og på sin blog.

Hovedstrukturen i haven er en to meter høj ellipseformet bøgehæk.  Ellipsen 'går igennem' huset og største delen af huset ligger inde i ellipsen. Den ellipseformede hæk er placeret på en trekantede grund, så der dannes tre haverum uden for hækken. Man kan gå fra rum til rum på ydersiden af ellipsen ad en smal sti.

Derudover består havens elementer af et spiralformet terrasse område og en række små cirkelrunde bede.

Rimeligt svært af forklare og sikker uforståeligt.... Sonja havde en lille model af huset og haven stående, som jeg desværre ikke fik taget et billede af. Det ville være lettere af forklare elementerne i haven, hvis jeg kunne vise modellen.


Det sprialformede terrasse område


Set fra en anden vinkel



Klatrehortensia slynger sig smukt omkring zink vandkanderne

Små runde staudebede


Fra en anden vinkel syner de af lidt mere


Læg mærke til de cylinder formede buksbom langs muren. I højre side af billedet kan I se en af åbningerne i hækken, hvor man kan gå ud til haverummene på den anden side.



I haverummet på den anden side af hækken vokser der stauder og træer.

Hosta og lodden løvefod




Det er en spændende have, hvor det er tydeligt, at der har været en plan for hele haven fra starten.

Det er en have der, som mange andre, er svær af få et ordentligt indtryk af ud fra billeder - den skal ses og opleves.

Til dem der endnu ikke har været på besøg i en af de åbne Havefestival haver, kan jeg kun sige - se at komme afsted. Det er så inspirerende at se andre haver. God fornøjelse :-)

13 kommentarer:

  1. Det bliver kun til besøg i min egen have, men der kommer jeg til gengæld også mange gange om dagen :o)
    Det ser spændende ud i Sonja Polds have, tak for turen.

    SvarSlet
  2. En yderst spændende have, tak for kigget. :o)

    SvarSlet
  3. Det må være morsomt at se haven i virkeligheden, jeg kender den fra TV og fra bøger, den er meget spændende.

    SvarSlet
  4. Virkelig smuk have. Har set Kjeld Slots indlæg derom.
    Jeg følger din opfordring - dejligt at blive inviteret ind i det ene Paradis efter det andet!

    SvarSlet
  5. Tak for billederne for der når jeg nok ikke lige forbi . Denne festival uge er gået alt alt for hurtig og første gang jeg ikke har været på en rigtig tur rundt i løbet af ugen.. men så må jeg jo gribe knoglen når vi får tid det plejer og lykkes. har planer om nogle steder vi ikke nåede sidste år( med liljer)
    Har været et smut forbi Hugo og ellen Lykkes roseplanteskole og skal i morgen med det danske rosenselskab til b.la Hviids rosengartneri. Håber jeg får lavet et indlæg defra.

    Hilsen Helle

    SvarSlet
  6. Fine stemningsbilleder fra haven. Jeg har også læst om den/set billeder af den før, og den vil jeg også meget gerne besøge en gang. Jeg er lidt handicappet p.t., men ellers skulle jeg også have været på besøg hist og her i denne uge.

    SvarSlet
  7. Spændende have. Har set en tv-udsendelse om den engang (før jeg blev haveinteresseret). Kunne godt tænke mig at se den i virkeligheden, men jeg når det ikke i denne omgang. Tak for kigget.

    SvarSlet
  8. Hej Gitte.Sikke en spændende have.Håber vejret arter sig på søndag-
    har planer med to have-besøg. God dag Jette

    SvarSlet
  9. Hvor er du bare heldig at have set haven. Jeg håber at hun holder åbent have igen næste år, for så må jeg afsted!

    SvarSlet
  10. Hej Gitte. Aij hvor er det en fantastisk have. Den ville jeg også gerne se. Det må jeg overveje selvom det er svært at komme afsted, når man ikke har bil! Jeg blev virkelig inspireret af den spiralformede terrasse. Den vil jeg lige spekulere over og se, om det kan lade sig gøre i vores have. Tusind tak for rundturen.

    SvarSlet
  11. oj oj oj - det er da en helt fantastisk og unik have du der har fået besøgt - det ser helt ubeskrivelig tgodt ud :0)

    ....og du har ret - det er med at komme derud - her kniber det bare lidt med tiden til det ......måske når børnene bliver store :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  12. Du har fuldstændig ret, vi skal ud og se nogle af de mange dejlige haver der er åbne pt. - det giver rigtig god inspiration.
    Flot beskrivelse af Sonja Polls have, og dejlige billeder.
    Tak for inspirationen,
    Have hilsen
    Anita

    SvarSlet
  13. Fantastisk terrasse, fantastisk grøn mur og helt fantastisk blå dør i grøn mur,
    hold da op! :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...