torsdag den 21. marts 2013

Mit grønne skattekammer

Udenfor er foråret gemt under en tyk hvid dyne, men indenfor i stuen emmer det af forår - der er liv og glade dage i såbakkerne.

Nyse røllike Achillea ptarmica 'The Pearl', Eucalyptus Citriodora 'Lemon bush', Paletblad Coleus 'Black dragon', Bacopa cordata  
Nyse røllike og bacopa har jeg sået alt, alt for tæt og jeg har sået alt for mange frø - lærer jeg det aldrig? Bacopa frøene er egen høst. Aldrig har jeg set så små frø og det gør det ikke nemmere, at de små frø ikke er sorte men gule.

Bagerst: Solhat Pallida, Til vesntre: Solhat Echinacea 'Green Jewel', Midt: Verbena imagination, Højre: Trælupin
Under fanen 'Frø sået i 2013, kan I se hvornår de forskellige frø er sået m.m.

Træ lupin
Læg mærke til de lodne blade


























Scabiosa atropurpurea Beaujolais Bonnets, Mexikansk solblomst Tithonia rotundifolia, Petunia, Dahlia
Jeg er endnu ikke begyndt at priklet om, det må venter til starten af april.

Akeleje Aquilegia viridiflora 'Chocolate Soldier', Akeleje Aquilegia caerulea 'Krystal', Scabiosa drakensbergensis Blod Hibiskus Hibiscus acetosella 'Red Shield'

Alle planterne står i stuen i vindueskarmene og de får ikke tilført ekstra lys. Jeg har ikke det store problem med ranglede planter, men solhattene herunder kunne nok have godt af at stå lidt koldere.

Hjelmbønne Dolichos Lablab
Solhat Echinacea 'Pallida'

























For ikke helt at fornægte virkeligheden kommer her en lille collage med snebilleder, som jeg tog i eftermiddag, da jeg kom hjem fra arbejde.



I må have en dejlig aften :-)

24 kommentarer:

  1. You've lots of seedling going on there Gitte - how nice when they all start to bloom. I have never tried seeds before, I must rectify this next winter!
    Your snow scenes are just lovely!

    SvarSlet
  2. Everything is already so well grown ! Do you have a heated greenhouse ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi Isabelle,
      No I don't have a greenhouse, all plants are in the windowsill in my very bright livingroom.

      Slet
  3. Kære Gitte,
    Sikke alle de planter. Det var da voldsomt mange forskellige du har gang i - her kan jeg næsten ikke følge med. Meget af det du har sået kender jeg slet ikke, så nu bliver der Googlet :-)
    De bedste hilsener og held og lykke med alle planterne!
    Mathias

    SvarSlet
  4. Hold da op du har mange forskellige og spændende planter. Mange af dem kender jeg ved fornavn, men de har nogle spændende efternavne og jeg vil glæde mig til at se dem i blomst senere på sæsonen :-)

    Det bliver da helt vildt, når du engang får dem priklet ud - har du plads til dem alle i vindueskarmene eller har du et eller andet "trick", som vi kan lure dig af? Men hvor jeg kender problemet med at få sået for tæt - det er så irriterende at man "aldrig" bliver klogere! Men om ikke andet så må du være mere end selvforsynende i år :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne,
      Nej, jeg har ikke plads til dem alle i vindueskarmen. Jeg låner plads i mine svigerforældres drivhus og så har jeg et stort gammelt skrivebord der passer i højden på vinduerne, som jeg sætter op i stuen for at få mere plads. Ikke kønt med praktisk.

      Slet
  5. Hej Gitte.Utroligt hvor mange små frølinger du har.Det bliver da noget af et arbejde at prikle ud.Mine solhat og lupiner er slet ikke kommet op emdnu.
    Men spændende bliver det at se dine blomster ude i haven God aften Jette

    SvarSlet
  6. Din lodne trælupin er så lækker. Øj øje der er mange timers arbejde med stillinger! Men flot og frodigt ser det ud!

    SvarSlet
  7. Det bliver herligt at følge "de små's" vej ud i haven :D
    Dejlig opmuntring midt i sneen.

    SvarSlet
  8. Sikke mange små planter du har;-) mine er ikke nær så fine og store. Måske de står for Koldt? Jeg overvejer at prøve at tage dem ind i vindueskarmen.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda,
      Det er ikke nødvendigvis en fordel at stauderne, der alligevel først blomstrer næste år, er så store nu.

      Slet
  9. Herlig! Dette er bilder til å bli optemistisk og glad av :) God helg!

    SvarSlet
  10. Håber du har mange vinduer ;-) Hvor er det altså bare herlige billeder. Drømmene og forventningerne lyser jo ud af dem.. Har selv kun sået måneblomster indenfor og stauder i kasser i et skur, så ingen frøllinger her endnu.

    SvarSlet
  11. Dejligt med liv i såbakkerne og div potter,det giver en masse spændende nye planter til haven,og når nu vinteren trækker ud kan du nyde alle de små grønne spirer.

    SvarSlet
  12. Hvor er det skønt at se hvor det spirer og gror i din stue og de stortrives! Jeg har også en del frølinger i gang, og der bliver meget prikling men jeg glæder mig, endnu da ;) til priklingen, for der er mange nye slags planter imellem til haven.

    SvarSlet
  13. Que de belles promesses pour la belle saison, elles sont magnifiques ces petites plantules.

    SvarSlet
  14. Hej Gitte.
    Jeg har, som jeg plejer, sået det jeg ville så ude i udestuen, da det blev forår. Jeg var så naiv, så jeg havde absolut ikke set vinteren komme tilbage! Jeg har mange af mine såbakker stående i bedrollers derude og de sidste dage har jeg dækket af med bobleplastik på alt det jeg har sat igang. Jeg havde også pottet liljeløg og pæon- og Georgineknolde. Men det lader jo til vintervejret bliver ved og min udestue ligger på nordsiden af huset. Nu har jeg rydet op i vores ekstra værelse, så jeg kan flytte alle såbakkerne derind. Ellers er jeg ved at være bange for de rådner istedet for at spire. I påsken bliver udestuen brækket ned, så jeg skal alligevel flytte alting derude fra. Helle (Blomsterhatten) har lovet mig, at hun kan finde lidt plads i sit drivhus til meget af det jeg har igang. I fremtiden vil jeg ha' mig et lille drivhus i et solrigt hjørne istedet for.
    Rigtig god påske.
    Venlig hilsen Malene

    SvarSlet
  15. Hvor ser det dog forfriskende ud. Tak for synet, det luner, når alt uden for vinduerne er hvidt med hvidt på.
    VH Nina

    SvarSlet
  16. Ja virkeligheden er barsk....men jeg har håb og tror nu på grønt guld - det ser skønt og livsbekræftende ud Gitte ;0)

    Knus og god påske :0)

    SvarSlet
  17. Du milde makrel. Sikken aktivitet. Jeg troede, at jeg havde mange forskellige frø, men det er jo nul og nix i sammenligning med dig. Dejligt at se, at det ikke kun er dem med opvarmede drivhuse, som kan. Du må have en utrolig masse vindueskarme, og jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilke verdenshjørner de vender mod, og hvor varmt der bliver? Jeg selv bruger vestvendte vindueskarme, men der bliver sørme varmt, når solen skinner, og det er jo ikke altid jeg er hjemme til at linde på vinduerne. De fleste skal jo også stå lidt køligere, når først der er kommet op, og jeg har ikke ekstra værelser, som bare står til afbenyttelse. Jeg havde håbet, at jeg så småt kunne sætte nogle af tingene ned i en drivbænk midt/slut april, men det tør jeg ikke satse på længere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nette,
      Mine vinduer i stuen vender mod syd og vest og ja, der bliver rigtigt varmt når solen skinner, men til gengæld får planterne masser af lys (jeg har meget store vinduer). Jeg synes ikke, jeg har problemer med at planterne bliver ranglede, selvom de står så varmt.

      Slet
  18. Wonderful, amazing !! I would really enjoy such a résult here ... Is it possible that you explain in English for your followers how you proceed from the start ? Do you put your seeds in the fridge first ...... And so on ..... The translator is not always so helpfull :-( and your pictures are so waouuhhh !!
    Thank you Gitte,
    Bisous

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi Régine,
      Thank you :-)
      If you use the translate function in the right side of the blog and translate to English and open the 'Seeds sown in 2013' tab page, you can read about how I treat the seeds. I have tried to correct the danish text, so it hopefully make sense in English. If not let me know.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...