fredag den 7. oktober 2011

Frøformering af agapanthus / skærmlilje

Agapanthus, skærmlilje eller bare havens dronning, jeg elsker denne fantastiske smukke plante.

En af mine gamle hvide agapanthus kom desværre ikke gennem vinteren 2010/2011.

Det ville være let at købe en ny, men jeg besluttede mig for selv at prøve at så.




Jeg faldt for frøene til ’Purple cloud’, der er den agapanthus, der får de mørkeste blomster.

Jeg såede frøene indendørs i starten af juni 2011 og har nu (oktober 2011) 11 små planter. Jeg tror at det er en fordel, at så agapanthus frø tidligere på året, så planterne når at blive større, inden væksten stopper i vinterperioden. Spændende at se, hvor mange år der går, før de får den første blomst.

Purple Cloud er desværre ikke vinterhårdfør, så den skal opbevares frostfrit om vinteren. Jeg har nu også købt frø til 'Headbourne Hybrids'. Denne art skulle være rimeligt vinterhårdfør og blomstre allerede 2. år.


Jeg har købt frøene hos Chiltern seeds. De har et helt fantastisk udvalg af frø, f.eks. hele 7 forskellige slags agapanthus frø. De har ikke ret mange billeder på deres hjemmeside, så det er ikke så let at blive fristet, man skal vide hvad man går efter.

Man kan også høste frø fra egne skærmliljer. Når de er færdige med at blomstrer, skal man lade blomsterstænglerne sidde, indtil de er tørre og brune.  


Skærmlilje frøstand


Du er velkommen til at besøge Fra frø til blomst's Facebook side 


12 kommentarer:

  1. Den er skøn den hvide agapanthus. Jeg havde en blå som gik ud i vinter, så jeg har ikke forsøgt med en ny, spændende hvornår du begynder at få blomster.

    SvarSlet
  2. Jeg har engang for en del år siden prøvet at sætte agapanthus som knolde, men uden det store held. Måske jeg skulle prøve at så dem i stedet for. Jeg ønsker mig en blå - nej mange blå, og de er jo ret dyre, hvis man skal have så mange.
    Tak for linket.

    SvarSlet
  3. Hvor er den Hvide Agapanthus.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  4. Hvor ser det spændende ud.
    Jeg ved desværre ikke hvor længe der går, før de blomstrer.
    Jeg køber også frø hos Chiltern. Det er nemt og rimeligt billigt også, synes jeg :-)

    SvarSlet
  5. Hej. Sikke et spændende projekt. Håber, det lykkes at få dem i blomst. Tak for linket.

    SvarSlet
  6. Mange tak for jeres hilsner.

    Ja, jeg håber virkelig at det lykkes, for hvem vil ikke gerne have MANGE agapanthus :-)

    SvarSlet
  7. Hej jeg har prøvet at så agapanthus og hos mig blomstrede de den 4 sommer. Jeg har lige sået igen og har nu flere Potter der ligner purløg hilsen trine

    SvarSlet
  8. Hej Trine,

    Tusinde tak for informationen. Jeg kan se, at jeg bliver nødt til, at væbne mig med tålmodighed...

    SvarSlet
  9. Er der nogen der vil hjælpe med lidt gode råd?

    Hvornår skal de sås indendørs for at de er flotte til forår/sommer udendørs 2013?

    Skal de sås i speciel jord eller blot pottemuld, og hvor varmt bør de stå, lys, vanding osv.?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Peer,
      Agapanthus kan sås fra januar i vindueskarmen. Du kan købe så jord eller bruge fint pottemuld. De skal stå ved omkring 20 grader og have så meget lys som muligt.

      De vokser meget langsomt og der kan gå flere år før de blomstrer. Du kan se hvor store mine er blevet på 1 1/2 år her:

      http://frafroetilblomst.blogspot.dk/2012/10/frformering-af-agapanthus-et.html

      Held og lykke :-)

      Slet
  10. Hej der går desværre 5-6 år før de blomstrer,, så man må have tålmodighed, men morsomt hvis det lykkes at få dem til,at gro, ja de er så flotte

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...