lørdag den 7. juni 2014

Det bed bed - år tre

Det er nu to år siden, jeg anlagde det blå bed. Jeg skal lige love for, at det er vokset godt til og det er nu mit yndlings bed. Det er desværre ikke helt lykkedes mig at fange stemningen i det lange bed med kameraet.

 
Sidste år dukkede en selvsået hvid natviol op i bedet og det blev klart for mig at det ville være smukt at tilføje flere hvide blomster. Jeg har derfor plantet en del hvide haveklinter Lychnis coronaria og hvide akelejer.
 
Blå akeleje og lille hvid i højre hjørne
Den vilde gulerod Daucus carota 'Dara' såede jeg sidste år. De planter der ikke blomstrede sidste år er nu lige ved at springe ud.


Bronze fenniklerne Foeniculum purpureum er smukke, men er blevet lidt dominerende.


Honningurt Phacelia tanacetifolia er en grøngødningsplante, men jeg synes den er så smuk sammen med den grå sølvbynke. Den tiltrækker så mange nyttige insekter til bedet, at jeg har overvejet at omdøbe bedet til sum, sum bedet.




Honningurt Phacelia tanacetifolia
 De små blå iris er blevet omringet af lammeøre Stachys byzantina, en smuk kombination synes jeg.



Hvid Natviol / Velduftende aftenstjerne Hesperis matronalis
Parykbusken i modlys.

Rødbladet Parykbusk Cotinus coggygria 'Royal Purple'

Min yndlings storkenæb - den høje lyseblå med hvide aftegninger 'Mrs. Kendall Clark'.
Storkenæb Geranium Pratense Mrs. Kendall Clark

7 kommentarer:

  1. Hej Gitte
    Jeg syntes nu, du er lykkes rigtigt godt med at indfange den skønne stemning, i dit yndlingsbed ;)

    SvarSlet
  2. Tak for opdateringen på det blå bed - jeg var helt forgabt i det da du skrev om det første gang.
    Det virker så fint med honningurten og parykbusken.
    God pinse :)

    SvarSlet
  3. Hej Gitte
    Det ser godt ud med så mange forskellige planter sammen.
    De blågrå vækster klæder storkenæben godt. Grøngødnigsplanten har et dejligt let løv.
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
  4. Så deilig og sommerlig hos deg nå :-)) God helg!

    SvarSlet
  5. Et dejligt blåt bed du har fået lavet. Jeg kan rigtig godt lide din vilde gulerod og din honningurt.

    SvarSlet
  6. Fine sammensætninger - god inspiration - og selvfølgelig, hvorfor skal Honningurt henvises til kun at være grøngødning.... dem jeg såede efter kartoflerne sidste år, de nåede næsten ikke at blomstre, og det er da synd..... jeg vil så nogen allerede i morgen :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...