fredag den 21. august 2015

Blå blomster i august haven

En håndfuld blå blomster fra august have.

En af de mest fotogene blomster i haven lige nu er den blå tidselkugle Echinops ritro.

 
På nedenstående billede er tidselkuglen sprunget helt ud.
 

 
Jeg har ikke sået lathyrus i år, med jeg har været så heldig, at der er dukket en enkelt lathyrus plante op i et af bedene. Den er vokset op sammen med indianermynterne.


Stauden Rasleblomst Catananche caeruleahar ‘Amor Blue’ har en smuk blå farve. Rasleblomst er nem at frøformere.


Jeg har opgivet at dyrke staude riddersporer i haven, da de bliver spist af sneglene. Jeg 'nøjes' derfor med den etårige ridderspore Delphinium consolida, som kan være i fred for sneglene.


En anden sneglesikker plante er storkenæb. Her er det den fantastiske storkenæb Geranium 'Rozanne' i selskab med lodden løvefod Alchemilla mollis blomster.

 
God solrig weekend :-)

10 kommentarer:

  1. Der er en grund til at poesiens blomst er blå, hvor er de smukke. Jeg har også opgivet staude riddersporer - men det er fordi de altid får skimmel - og i år er de iøvrigt blevet kvalt af nogle vildfarende Judaspenge, så det er måske i virkeligheden Riddersporerne der har opgivet mig :-)

    SvarSlet
  2. En smuk blå nuance, du har fanget i linsen.
    Jeg er også plaget af snegle i år, så dejligt med et par gode tip. Jeg vil prøve de et-årige riddersporer næste år.

    SvarSlet
  3. Fine billeder og meget smukke blå blomster du har i haven lige nu, jeg såede tidselkugler i foråret, men der var desværre kun få der spirede, nu sidder jeg så og tænker på hvor de blev af. De skal da heltsikke prøves af igen til næste år for de er da vildt fine, så må vi se om jeg har bedre held der.

    SvarSlet
  4. Vackra blommor! Bolltisteln är helt underbar. Ha en skön helg!

    SvarSlet
  5. Lekre bilder fra sensommerhagen :-)) God søndag!

    SvarSlet
  6. Hej. Det er nogle meget flotte blå blomster.

    SvarSlet
  7. Hei!
    Vakre bilder med nydelig lys.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
  8. Mye fint i blått!
    Liker spesielt det første bildet!

    SvarSlet
  9. Je suis toujours en admiration devant tes photos Gitte ! C'est tellement magnifique ! Have a nice day !

    SvarSlet
  10. C'est super joli, de très belles photos et des fleurs que j'affectionne particulièrement. Merci pour ce très beau moment de partage.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...