onsdag den 26. august 2015

Blomster presning

I sommerferien fik min datter den gode ide, at hun ville presse blomster og bruge dem til en collage i en billede ramme, til pynt på hendes nye værelse.

Vi har derfor eksperimenteret med presning af forskellige blomster.

Bronze fennikel  Foeniculum vulgare, Prydgulerod Daucus carota 'Dara', Ammi Majus, Blomsterkørvel Orlaya grandiflora,
De smukke skærmblomster blev en af favoritterne.

Prydgulerod Daucus carota 'Dara'

Her er blomsterne klar til presning, de er lagt på et stykke papir. Vi lagde derefter et stykke papir ovenpå, og så blev papir med blomster lagt ind i en avis. Det hele blev lagt under nogle tunge bøger.


Afhængig af hvor tykke blomsterne er tager det 7-14  dage, før blomsterne er tørre. Efter 3-4 dage er det en god ide at skifte papir og avis ud med noget tørt, så vil blomsterne tørre hurtigere og dermed bevare farverne bedre.

Herunder ses markblomster før og efter tørring.


Bregne blade er meget dekorative, så dem prøvede vi også. De blev flotte, men de afgav en stor mænge sort pollen(?) fra bagsiden af bladet. Måske kan dette undgås hvis man presser bregnebladene, når de er nyudsprungne.

Hostablade var for tykke at tørre, de blev helt gule.

Lodden løvefod Alchemilla mollis og havemerian Origanum majorana
De pressede blomster kan også anvendes til dekoration på f.eks. kort.

18 kommentarer:

  1. veldig fint dette. hadde også planer om det i år, men ikke tid nok. Men det er kanskje ikke for sent?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marco :-) Nej, det er ikke for sent, hvis de blomster du gerne vil presse blomstrer nu.

      Slet
  2. Åh, jeg pressede mange blomster som barn! Jeg sidder og bliver helt nostalgisk :-) Hvor er jeres blevet fine!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nana :-)
      Jeg har også presset mange blomster som barn, i de tykke telefonbøger.

      Slet
  3. Hei!
    Helt fantastisk. Kanskje dere skulle begynne med tapeter og stofftrykk også? Jeg blir også nostalgisk. Husker planter som ble presset til herbariumet.
    Dere er kreative. Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Anne :-)
      Stoftryk havde jeg helt glemt og jeg kom til at tænke på kartoffeltryk.
      Ammi Majus er fra frøene jeg fik af dig - mange tak!

      Slet
  4. Herlig! Jeg presset mange blomster tidligere, til herbarium og til pynt, men nå er det lenge siden sist. Høstløv er jo også flotte når de er presset :-)) Jeg fikk lyst jeg også!

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er det bare med at komme i gang Ranten :-)

      Jeg havde ikke tænkt på høstløvet, det må prøves!

      Slet
  5. What a nice idea ! I love the first pictures. I did something similar some years ago and glued the dry flowers on the doors of a high cupboard in my bed room. There are still there ! ♥♥
    Have a nice day Gitte, bisous de France

    SvarSlet
  6. Jeg har en såkaldt microfleur. Den kan tørre blomster mv i mikroovnen. Virker ganske fint 🌞
    Men det er nu også sjovt på den gammeldags måde...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina.
      Tak for informationen, jeg har aldrig hørt om Microfleur før.
      Farverne skulle bevares bedre, når tørringen foregår hurtigt.

      Slet
  7. Dejlig idé - og hvor er det smukt <3

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...