mandag den 10. oktober 2016

Oktober haven

Efterårsbilleder fra bedene i baghaven.

Snebolle busken Viburnum opulus 'Roseum' har det smukkeste efterårsløv.


Blåbærbuskene i baggrunden på billeder herunder, har også smukke efterårsfarver.

Det har været et elendigt dahlia år i min have. Først i starten af september begyndte mine dahlia at blomstrer. Jeg fik først plantede de forspirede dahlia ud i bedene i starten af juli og de har nok manglet vand.


Den lyserøde enkle dahlia er den mest produktive i år. Det er en af de dahlia, jeg for nogle år siden fik ved at så frø, som jeg havde høstet fra dahlia 'Bishop of Canterbury'.

Bedene set fra en anden vinkel


I år har jeg kun haft få krukker med sommerblomster. Her er fire krukker på stribe med sommerblomsten Vortemælk Euphorbia 'Diamond frost'.

Den sidste purpur solhat Echinacea purpurea blomst Halvdelen af de purpur solhat planter jeg fik ud af de frø jeg såede indendørs i midten af februar, blomstrede allerede i år. Jeg har erfaret, at solhat frø (og andre staudefrø) ikke behøver en kuldeperiode for at spire, hvis bare frøene opbevares i køleskab efter de er høstet. At opbevare frøene køligt er åbenbart kuldeperiode nok.


Jeg har i år plantet timian i en krukke, så planterne kommer på afstand fra de slimede bæster.


9 kommentarer:

  1. Så fint med så mycket blommor nu så sent på hösten. Här har jag börjat klippa ner det mesta lite grönt blir det kvar. Nu får jag skaffa någon krukplantering som lyser upp. Vi är ju inte här hela året så det blir inte så mycket av den varan. Nu stänger vi snart och längtar till våren. Lite byggande blir det i alla fall här om vintern tillåter det.
    Ha nu en fin vecka
    Kram Meta

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har heldigvis ikke fået frost endnu, så dahlia og sommerblomster blomstrer stadig i haven.
      God uge til dig også :-)

      Slet
  2. For en fantastisk vakker stemning i oktoberhagen. Sensommer og høst går hånd i hånd. Alltid fine bilder hos deg.
    Ha det riktig godt.
    Jannicke

    SvarSlet
  3. Smukke farver og former! Rigtig dejlig oktober til dig og dine,
    Kh Mathias

    SvarSlet
  4. Smukke oktoberbilleder. Ligesom du er jeg glad for the bishop´s children med det mørke løv og de enkle blomster.

    SvarSlet
  5. Så mycket fint som blommar hos dig, ser inte ut som höst.
    Ha en trevlig helg / Marika

    SvarSlet
  6. På denne tiden er vi glade for busker og trær med flotte høstfarger!
    Nydelige blomster har du fortsatt! God helg :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...