torsdag den 10. november 2011

Hov, hvad sker der lige med min smukke hvide Winchester Cathedral rose?

Som I kan se på nedenstående billede, der er fra sidste uge, så har min hvide Winchester Cathedral rose, lige pludselig fået en smuk lyserød blomst. Hmm, spændende. Jeg gætter på, at det er nogle ’forfædre gener’ der spille ind.


Roserne er plantet sidste efterår, lige inden frosten kom. Det er derfor første år, de seks buske har blomster, og der er kun kommet en enkelt lyserød blomst.

Er der nogen, der har lignende opleveler og vil de fremover få flere lyserøde? Jeg syntes nu, at det er meget sjovt.



Jeg kunne godt have brugt lidt input sidste år, da jeg skulle vælge farve. Som I kan se, står de op ad en hvid væg, så det havde måske været smart, at vælge en anden farve… man bliver hele tiden klogere :-)



Og så får I lige fem sejlivede lyserøde, jeg fik fanget sidste weekend.

Pyntekål

Malva

Læge-kvæsurt

Dahlia


En zebragræs der blomstre for første gang


13 kommentarer:

  1. Hvis blomsterne sidder på hver sin gren med fra samme busk - så kan det vel være et såkaldt rodskud der har lyserøde blomster. Mange roser er podet på en mere livskraftig rose-rod.
    Lidt mere kulør mod hegnet var nok en god idé - så måske er det en "flytter" :o)

    SvarSlet
  2. Dejlige blomsterbilleder :-)

    SvarSlet
  3. Uhm, dejlige billeder, dejligt at der stadig er blomster derude.
    Jeg er ret vild med violfrøstjernernes gule blade i år, synes de har været rigtigt fine meget længe.

    Held og lykke med bladene, Mie kan helt sikkert fikse en, der er meget finere end min :)

    SvarSlet
  4. Jeg har set noget lignende på en anden blog, måske var det hos frk. Anemone, det er i hvert fald set før.
    Jeg tror Berit har ret, det kan være et rodskud, men så passer den jo også bedre til den hvide væg.
    Jeg har en gang købt en to i en rose, det var Jaques Cartier som var groet sammen med en hvid rose. Jeg kunne skille dem ad, da jeg gravede den op, så havde jeg to roser. Jeg har dem endnu :-)

    SvarSlet
  5. Jeg tror din rose har sagt: Hold da op hvor meget hvidt, jeg tror jeg skaber lidt kontrast!!
    Spøg til side - er glad for at du viser zebragræsset i blomst, jeg har også en og den er 3 år og har endnu ikke blomstret, så det vil jeg da se frem til. Det er fint det lille aks.

    SvarSlet
  6. Mit bedste bud ville også være et rodskud. Men det er da meget sjovt, at den sådan gør oprør mod at gå i et med "tapetet" :-)

    SvarSlet
  7. Ja, det var noget spøjst noget.
    Det er en meget flot ren hvid blomst den ellers har hva´ - virkelig dejlig.
    Kh HElle

    SvarSlet
  8. Hej Gitte. Jeg tror også, det er et rodskud. Jeg kan rigtig godt lide den hvide farve. Det er en meget smuk blomst.
    De andre planter i dette indlæg synes jeg er meget spændende og vil skrive dem ned. Jeg har fundet ud af, at du har ret mange specielle blomster - med den viden jeg har - og de er meget interessante, så det er altid så spændende, når du har lagt noget på bloggen. Har du virkelig sået det hele?

    SvarSlet
  9. Hvor er I altså sjove *smiler*... en rose som gør oprør mod sin baggrundsfarve. Vi er da vist virkelig havetosser herinde :-D
    Mit bedste bud er også et rodskud.
    Og de andre lyserøde er bare dejlige her så sent på sæsonnen :-)

    SvarSlet
  10. Jeg kan garantere at det ikke er et rodskud. :o) Jeg har nemlig en redoute rose der gør nøjagtig det samme og det skyldes de moderlige gener (vistnok mary rose, men hæng mig ikke op på det) som slår i gennem. Du kan ikke gøre noget ved det, men egentlig er det også bare et lidt charmerende indslag synes jeg. Ind i mellem har jeg også to-farvede blomster, måske vil du også opleve det. :o) Og bare rolig, du ender ikke med en helt lyserød rose, det bliver ikke meget voldsomt - selv om en lyserød rose op med det hvide hegn ville være fantastisk.

    SvarSlet
  11. Tusinde tak for jeres kommentarer og ekstra tak til Trine for afklaringen :-)

    @Berit - Ja, jeg tror også at det er en flytter... de passer nok bedre i mit hvide bed...nu tør jeg næsten ikke fortælle at jeg også har lagt hvide tulipanløg :-)

    @Vivi - Tak :-)

    @Anne Mette - Violfrøstjerne er en rigtig skøn plante, både blomster og blade er meget graciøse.
    Damen har andre planer i weekenden, så det ender måske med at jeg selv må producere en ;-)

    @Lisbeth - Det er altid spændende med sådan nogle små overraskelser :-)

    @Bente - Hi hi, den var rigtig rigtigt god. Du har også ret... der er lidt for hvidt :-) Jeg tror også at jeg har haft zebragræssen i mere end 3 år.

    @Signe - Ja, det ville have været sjovere :-)

    @Helle - Ja, den har en utrolig smuk ren hvid farve. Det skulle vist også være den hvideste rose der findes.

    @Birgitte - Det glæder mig rigtigt meget, at du kan finde inspiration på min blog :-). Og ja, jeg har sået det meste selv.
    Jeg sår 30-40 forskellige slags blomster hvert år, syntes at det er super spændende at prøve noget nyt.

    @Hanne - Tak :-)

    @Trine - Tak for dit besøg på min blog og din kommentar :-). Jeg har googlet lidt på Whinchester Cate + Mary Rose, og det er åbenbar meget normalt, at den lige pludselig tror at den er en Mary Rose.
    Det er ikke noget jeg har set tidligere i min have, men nu har jeg heller ikke mange roser.

    SvarSlet
  12. Hej Gitte, jeg har oplevet præcis det samme med min Winchester Catheral i år. To flotte lyserøde roser. Det er fordi den er i familie med Mary Rose, som er lyserød.

    SvarSlet
  13. Ulla - Tak for informationen. Jeg syntes, at det er meget sjovt, og jeg glæder mig til at se hvor mange lyserøde der kommer næste år. Hvor er naturen nogle gange uforudsigelig :-)

    SvarSlet
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...