søndag den 20. november 2011

Nogle gange giver tilfældighed det smukkeste resultat.....

Jeg har før vist billeder fra mit hvide bed. Da vi flyttede ind i 2004, var hele bedet dækket af en stor stedsegrøn gran. Den fik vi hurtigt fjernet og jeg plantede en hvid pæon og et par hosta. Derudover spredte jeg kompostjord, der indeholdt margueritte-, matram- og digitalisfrø i bedet. Allerede året efter prydede de selvsåede bedet i forsommeren. Når de var afblomstrede, hev jeg dem op, og spredte igen frøene i bedet. Bedet blev derefter tilplantet med forkultiverede hvide sommerblomster (f.eks. stolt kavaler og løvemund).

2007 - Den hvide pæon sammen med margueritter og matram.


2008 - Et helt hav af margueritter og digitalis. Pæonen i højre side af billedet, er næsten skjult.



Da det var et stort arbejde, hvert år at genplante bedet med sommerblomster, efter margueritter, matram og digitalis var afblomstrede. Valgte jeg i 2009 at plante forskellige hvide stauder i bedet. Det lagde desværre en lille dæmper på bedets tilfældige udseende, men det er stadig spændende hvert år at se, hvordan bedet kommer til at se ud.

14 kommentarer:

  1. Ja - det er en udfordring at få et bed til at "fungere" med jævn og varieret blomstring fra april til november.
    Det bed jeg overtog havde store "huller" i blomstringsperioden - så det har taget mig en 4-5 år at nå et foreløbigt mål for mit gamle staudebed, som jeg nu er godt tilfreds med. Fejlplaceringer og begrænset økonomi har var medspillere i tidsforløbet for mig. Så bare klø på - det skal helt sikkert lykkes for dig :o)

    SvarSlet
  2. Jeg tror også på, at det tager lang tid at få et bed, som man gerne vil have det. Jeg kan rigtig godt lide dine tilfældigheder,som det var tidligere. Og det er også noget, jeg vil forsøge mig med - med sommerblomsterfrø, hvor jeg vil blande frøene inden jeg sår dem. Vi flyttede ind i 2004 og i år er første år, hvor jeg var nogenlunde tilfreds med mine staudebede, men nu har jeg plantet endnu flere stauder, så må jeg se til næste år hvordan resultatet så er. Jeg er også sikker på, at du nok skal få et rigtig flot bed. Du er rigtig god til at vælge planter, der matcher hinanden!

    SvarSlet
  3. Du har ret naturen vil ofte noget andet end os.
    Billedet fra 2008, hvor der også er kommet lidt anden farve ind over synes jeg er det smukkeste. FFF. Facinerende - Flot - Farvesammensætning!! Det er bare så lækkert at se på.

    SvarSlet
  4. Åh hvor dine billeder oser af skøn varm forsommer, jeg længes allerede :-)
    Jeg tror også vejret spiller ind. Jeg har også de skønneste billeder fra min have i 2007 og 2008. Det var milde vintre, og tidligt forår, og jeg tror sommeren må have været perfekt. For min dahlia har aldrig været så flotte som der.
    Så du må ikke dunke dig selv for hårdt oveni hovedet :-)

    SvarSlet
  5. Det er i hvert fald smukke billeder af dine bede. det lyder også rigtig godt at du har blandet frø i kompostjorden. Måske er der virkelig en pointe i det Hanne skriver. Mine roser var i hvert fald også klart smukkere i 2007 og 2008. Så vi håber stadig på den grønne vinter, så får vi kønnere bede ;o)

    SvarSlet
  6. Ja, naturen er en dygtig kunstner. Men vi haveelskere er nu heller ikke helt af vejen ;) Kombinationen Marguerit og Matrem har jeg også i min have, det står rigtigt godt til hinanden.

    Og du skal også vide, at jeg beundrer dine fotos. Dejlige!

    Havd med nogle hvide Campanula (spidsbladet klokke)? Lægger frø til dig på Singerbordet, så kan du stoppe dem i cykelkurven på vejen i morgen, Gitte.

    Kh. Marianne
    Den Helbredende Have

    SvarSlet
  7. Skønne billeder fra dit bed fra dengang :-)
    Jeg synes også at der kan være stor forskel fra år til år på, hvor godt eller mindre godt bedene fungerer.

    Når det er sagt; naturen er forunderlig, og vi skal være ret dygtige, for at efterligne det den kan ;-)

    SvarSlet
  8. Det er simpelthen nogle henrivende billeder af dit hvide bed - ja tilfældig skønhed er jo svært at ramme år efter år......men så meget desto mere nyder vi det, når det hele går op i en højere enhed ind imellem :o)
    Kh Helle

    SvarSlet
  9. Det er bestemt de skønneste bede du viser frem, men mon ikke også de senere bede har været værd at vise frem?? :o)

    SvarSlet
  10. Præcis, din overskrift, sådan tænker jeg altid, når jeg forsøger at styre mine krøller....

    Nej, til emnet. Sikke smukke, smukke billeder du viser. Som de andre siger, så tror jeg at du stadig har et skønt og smukt bed. Jeg ved godt, hvad du mener, naturen er helt sin egen....

    kh Anne Mette

    SvarSlet
  11. Ja, det er ofte det tilfældige udseende, der gør et bed smukt. Ærgerlig med pæonen - kan den være plantet for dybt?

    SvarSlet
  12. Tusinde tak for jeres kommentarer og pæne ord søde blog venner :-)

    Berit - Jeg arbejder på sagen, og noget at det jeg skal blive bedre til, er at fjerne det der ikke fungere.

    Birgitte - Ja, det er altid spændende, når man planter noget nyt, at se om det bliver som man har forestillet sig.

    Bente - Tak tak tak, flotte ord :-) Velkommen til min blog.

    Hanne - Det kan godt være at du har ret. Jeg har ikke tænkt over det med vejret :-)

    Lisbeth - Ja tak til en mild vinter i år :-)

    Marianne - Jeg er også selv lidt stolt af de billeder. Jeg startede med at fotografere haven i 2007, så det er nogle af de første jeg har taget.

    Vivi - Ja, men det er forhåbentligt noget man kan blive bedre til med årene :-)

    Helle - Der har du en god pointe. Det kan ikke både være tilfældigt og det samme hvert år :-)

    Fru Friis - I det første indlæg, under 'Populærer indlæg', kan du se et billedet fra bedet fra i år..... og det er da også ok :-)

    Anne Mette - Hi hi, ja det kender jeg også fra min egen ustyrlige manke :-)


    Marlene - Jeg mener at jeg satte den i samme dybte, som den stod. Måske fik jeg gravet for mange store rødder over. Nu får den en sidste chance nærse år.

    SvarSlet
  13. Ja Dette var virkelig flott! For et nydelig skue:) Helt perfekt. Skjønne bilder som jeg nyter å se:) Klem Ellen.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...