tirsdag den 15. november 2011

Purpur solhat Echinacea Purpurea

Findes der nogen smukkere og mere fotogen blomst end purpur solhat Echinacea Purpurea. Svaret er nej, hvis I spørger mig :O)

Purpur solhat 'Magnus' sammen med violfrøstjerne.




 






















Denne som jeg ikke kan huske hvad hedder, har jeg selv sået. Den er ikke lige så mørk som 'Magnus' og kronbladene bøjer ned ad.



 
Og insekterne elsker dem også.


Dette er 'White Swan', som jeg også selv har sået. De trives rigtigt godt i mine krukker, men de er mere pjevsede i bedene.




Det er rimelig let at frøformere solhatte. Frøene kan sås udendørs i september/oktober eller sås indendørs i marts/april.


Solhat frø er de lyse firkantede til venstre





13 kommentarer:

  1. Nu har jeg desværre ikke så mange modeller at vælge imellem - men det bliver der rådet bod på i 2012 og jeg glæder mig meget til Purpur Solhat gør sin entré i Karlelunden, den kunne meget vel blive kameraets darling.
    Skønt at se Hestemynten og Solhatten sammen, for jeg har købt frø til netop denne kombi - og det ser da lækkert ud :o)
    Magnus er helt klart mest frodig at se på - men de er nu alligevel skønne hver især.
    Dejlige billeder til aftenskaffen her midt i november - tak det Gitte.
    Kh Helle

    SvarSlet
  2. Echinacea er ganske rigtig så smuk, men ellers stiller du et svært spørgsmål. Yndlingsmotivet ja men der er så mange, både roser og rhododendron og meget andet. Echinacea er rigtig fotogen og smuk, du har ret.

    SvarSlet
  3. Solhatte er én af mine favoritter. Jeg købte 8 i efteråret og har plantet dem i mit store staudebed, hvor der også er hestemynte, men jeg synes din beplantning er meget flot. Jeg har plantet mine i grupper for sig selv ved siden af hinanden, men måske jeg nu har lært, at man godt kan blande planterne noget mere. Det ser i hvertfald rigtig godt ud. Lige nu og her tror jeg nok, at min absolutte favoritmodel er rosen Heritage.

    SvarSlet
  4. Purpursolhat er ret ny i min have og jeg må give dig ret at den er skøn at tage billeder af. Jeg har en del af den i arkivet kan jeg se :o)
    Jeg har ellers haft to erklærede yndlinge iris sib. & daglilje - men det kan være at purpursolhat må med i den liga.
    Jeg må bare eje en "Sunrise" til næste år - den er så yndig lysegul. Har du set den hos Frk. Solhat ?

    SvarSlet
  5. Solhatte er så flotte, har desværre kun en´ men det er en af de planter jeg helt sikkert vil have flere af :-)

    SvarSlet
  6. Hej Gitte, jeg er ny hos dig, men jeg skal da til at følge dine solhatte, kan jeg se :) Smukke billeder. Jeg er også helt vild med solhatte og købte 4 nye slags i september. De er bestemt fotogene!

    Ulla

    PS. Jeg lagde lige en lille kommentar til dit Winchester-indlæg.

    SvarSlet
  7. Først og fremmest, skønne billeder, Gitte :)

    Jeg har vist ikke rigtigt en favorit, hmm. Men jeg måske en favorit i april, en i maj osv, sådan tror jeg mere det er hos mig. Men hvis jeg skal vælge, så er det nok tulipaner. Nej vent, stjerneskærm, nej vent rølikker, nej vent hestemynte, nej vent violfrøstjerne, nej vent græsser....nej, jeg kan ikke vælge...:)

    kh Anne Mette

    SvarSlet
  8. Jeg tror min favorit er det som blomstrer lige på det tidspunkt :-D Næsten alle mine planter er yndlingsplanter.
    Men jeg ved selvfølgelig godt hvad du mener :-)
    Jeg kan også godt lide solhattene, men de synes ind imellem at jeg klemmer dem for meget i mine bede.
    Dine kombinationer er virkelig smukke :-)

    SvarSlet
  9. Purpursolhatt er en av mange favoritter å fotografere:) Skjønne bilder. Flott med de hvite solhatter:) Klem Ellen.

    SvarSlet
  10. Jo jo jo. De er da bare så labre. Har selv sået dem, for ejg har aldrig prøvet dem før. Syntes før i tiden, at haven bare var slut, når vi kom hjem fra sommerferie. MEn er blevet klogere!

    Helt superskønne fotos! HVor ER du god til det, Gitte!

    Knus fra
    Marianne
    Den Helbredende Have

    SvarSlet
  11. Smukke smukke billeder - specielt det første :-)

    Jeg har i sagens natur tonsvis af billeder af mange forskellige sorter af Echinacea, og ja, de er meget fotogene. Jeg er også glad for at tage billeder af storkenæb, Geranium.

    Kh. Marlene (Staudefeen)

    SvarSlet
  12. Takker mange gange for jeres dejlige kommentarer :O)

    Helle - Jeg glæder mig til at se billeder af dine hestemynte/solhatte næste år :-)

    Lisbeth - Tak :-)

    Birgitte - Roser er helt sikkert også gode modeller, men jeg har desværre ikke så mange :-)

    Berit - Ja, der er rigtigt mange skønne solhatte, men jeg har indtil nu holdt mig til de driftsikre typer.
    Jeg nyder også Frk. Solhat's solhatte :-)


    Vivi - Du kan nok finde plads til et par stykker mere i din nye have ;-)

    Ulla - Tak og Velkommen til min blog :-)

    Anne Mette - Jeg har også mange favorit blomster, men solhat er min favorit motiv :-)

    Hanne - Tak :-)

    Ellen - Tak ;-)

    Marianne - Så har du noget at glæde dig til, til næste år :-)

    Marlene - Jeg har også beundrede dine solhat billeder :-)

    SvarSlet
  13. Hej Helle.
    Jeg har selv tidligere haft roser i frostsikre krukker, jeg stillede dem ind til husmuren og under udhænget, men bliver det meget hård frost er der altid en risiko for at de kan gå til, men endnu lever mine til trods for 2 meget kolde vintre.
    Dog planter jeg roserne ud efter 3 år i krukker, da jeg synes de står i stampe herefter.
    Henrik

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...