søndag den 13. november 2011

Irisknolde

Jeg forærer nedenstående irisknolde væk, som jeg gravede op i går. Skriv en kommentar inden onsdag, hvis du er interesseret. Jeg trækker lod, hvis der er flere, der gerne vil overtage disse skønheder.


Jeg ved ikke hvad de hedder, men de er lys gule/lilla. Her er et ikke så skarpt billede af blomsten, klik på billedet for at se det større.




Jeg har købt knoldene i en webbutik (som jeg heldigvis ikke kan huske navnet på) som hvide iris - øv øv.
På billedet kan I se en af mine yndlings forsommer blomster - hvid velduftende aftenstjerne :-)


I går fik jeg gravet de sidste dahlia op. Og derefter gravet de planter, som jeg endnu ikke har fundet plads til andre steder i haven, ned i dahlia bedet som midlertidig opbevaring.





9 kommentarer:

  1. Skønt for dig at have sådan en miniplanteskole, at hente fra til foråret :-)

    SvarSlet
  2. Jo tak Gitte. Det er da en helt fantastisk farve de har. Vil lige passe til mit gul/rosa/lilla tone i tone bed!

    Super idé i øvrigt!

    Jeg regner selv med at have noget at dele ud af til sensommeren næste år. Sår nemlig stauder! :)

    Super søndag!

    Marianne
    Den Helbredende Have

    SvarSlet
  3. Hej Gitte
    Hvor er det smukt det hvide bed - kan godt se at den Iris ikke passer der.
    Jeg synes Marianne skal adoptere den, det lyder til at hun har det helt rigtige bed, hvor den fine Iris vil komme til sin ret.
    Kh Helle

    SvarSlet
  4. Jeg har selv en masse iris, så jeg synes også, det er fint at Marianne får dem. Hun kan også få nogle af mig til foråret.

    SvarSlet
  5. Jeg synes også at Marianne fortjener den :-)
    Hold da helt op en børnehave du har der. Du har vist brug for et opvarmet drivhus ;-)

    SvarSlet
  6. Det var da ellers en smuk iris, du har fået i stedet for den hvide, men kan godt se, at den ikke passer ind i det hvide bed.

    Husk - som jeg før har skrevet på flere blogs - at man altid kan få sine penge tilbage fra planteskolerne, hvis man har fået en forkert plante. Jeg har på fornemmelsen, at mange ikke henvender sig til planteskolen/webbutikken igen - og planteskolen er som regel uden skyld i fejlen, da den næsten altid kommer fra leverandøren.

    Fin lille planteskole, du har :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  7. Når du skal anskaffe dig en ny hvid, så kan jeg anbefale dig evt. at prøve en anden type iris med alm. rødder i stedet for den kraftige overflade rizom-rod som denne type Germanske iris har. Se efter Iris Sibirica - f.eks Tunkhannock eller White Swirl. Du kan evt. søge på navnene på min blog.
    Jeg vil prøve at så frø i år - men det tager mange år før der bliver blomstrende planter at bytte med :o)

    SvarSlet
  8. Tillykke Marianne de er dine. Mail mig din adresse.

    Vivi - Ja, det er rigtigt dejligt at have min egen lille planteskole :-)

    Helle - Mange tak :-)

    Lisbeth - Tak og det var da noget af et tilbud til Marianne :-)

    Hanne - Ja, det har jeg. Jeg håber at de klarer den i bedet. Efter de blev gravet ned, har de fået en bladdyne på.

    Marlene - Tak for informationen, det vidste jeg faktisk ikke.

    Berit - Mange tak for iris informationen. Jeg har kigget på din blog, og nu er jeg blevet meget iris klogere :-)

    SvarSlet
  9. Trut trut og tra tra de raaaaa! Hjertelig tak. Iiiiiiih, hvor jeg glæder mig. (hvorfor fylder i'erne så lidt, når de lyder af så meget? Jeg forstår det ikke! ;)

    Hvor gavmildt og gladt!

    Og nu er der simpelthen ikke anden undskyldning endsygdom, krig, orkan eller undtagelsestilstand for at tage til Samsø i maj 12!

    Knus og henrykt tirsdag!

    Marianne
    Den Hel redende Have

    SvarSlet
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...