søndag den 10. juni 2012

Nyt bed med blå og purpur farverede blomster/løv

I denne uge blev jeg færdig med at tilplante mit nye bed. Jeg har længe ønsket mig et bed med blomster/løv i blå og purpur farver og med en blanding af stauder, sommerblomster og grøntsager.



Nu glæder jeg mig vildt meget til at se resultatet, når bedet er vokset til.

Opdateret 28.8.2012 - Se hvordan bedet ser ud i august ved at klikke her.

Jeg overvejer en eller anden form for rumdeler/espalier for enden af bedet parallelt med carporten. Jeg er i tvivl om det er en god ide og hvis det er, om det skal være noget vandret eller lodret, når nu raftehegnet er lodret. En lodret løsning kunne være en række sorte pæle, ala dem som jeg har set på Marias blog Den eksperimenterende have - dog ikke så høje. Hvad siger I?




En af planterne i bedet er denne skønne storkenæb med mørkt løv, som jeg fik i værtindegave for nogle uger siden.


Derudover har jeg har plantet:

Rødfliget hyld Sambucus nigra ‘Black Lace’, Bynke Artemisia ludoviciana, Rød havemælde,
Rødbede Bulls blood, Krybende Læbeløs Ajuga reptans, Lodden løvefod Alchemilla mollis,
Kaukasisk Skabiose Scabiosa caucasica, Palmekål 'Nero di Toscana', Bronzefennikel, Kæmpe jernurt, Honningurt Phacelia tanacetifolia, Blå indianermynte Anisop Agastache foeniculum,
Salvia lyrata 'Purple Volcano', Parykbusk Cotinus coggygria 'Royal Purple',
Artiskok Violetta di Chioggia, Pennisetum Purple majesty, Akeleje, Verbena Imagination, Geranium Rozanne, Primula vialii.


Og der er sikker flere planter, som jeg ikke lige kan huske....


I må have en god uge :-)

9 kommentarer:

  1. Det skal nok blive godt, og billedet fra den eksperimenterende have ser flot ud,men nu er dit bed jo lidt anderledes, så jeg tør ikke give gode råd.
    Jeg vil blot sige pas på med krybende læbeløs, den er værre end ukrudt til at brede sig, den vil hurtigt kunne tage føringen i bedet. Smuk er den men ikke over det hele :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth - Jeg vil holde øje med krybende læbeløs. Lige nu er der dog meget bar jord de gerne må dække :-)

      Slet
  2. Det lyder som en dejlig sammensætning af planter - jeg vil glæde mig til at se bedet, når planterne er blevet lidt større :-) Jeg tror, at det kunne se godt ud med med en afgrænsning af en slags, så det mere bliver et rum. Men kan se et espalier for mig med en mørkbladet klematis på. Men spændende hvad din løsning bliver :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Susane - En mørkbladet clematis var en god ide. Jeg er stadig i tænkeboks, men vil vise jer løsningen, når den er klar :-)

      Slet
  3. Lækker sammensætning.
    Jeg så sådan en rumdeler i en bog om Haven i Hune engang og er også selv helt vild med formen
    Den der står i Hune er så godt nok meget større, men som man kan se i den eksperimenternede have, kan en lille udgave også være smuk. Jeg tror sagtens at du kan lave noget lignende, glæder mig til at se hvad du finder på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karina - Maria skrev også på si blog at inspirationen kom fra Anne Just. Jeg må se at beslutte mig for en læsning :-)

      Slet
  4. Hej Gitte. Det lyder rigtig interessant med den plantesammensætning. Jeg har også plantet mørkt løv sammen med blåt og er stadigvæk lidt usikker på det. Jeg var bange for, at bedet blev for mørkt, men nu har jeg vænnet mig mere og mere til det og jeg tror, det ender med, at jeg godt kan lide det farvespil, der er! Jeg er spændt på at se dit, når det er vokset op. Jeg håber, du vil lave flere indlæg fra dette bed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Birgitte - Jeg er også meget spændt på hvordan bedet vil virke. Jeg skal nok vise billeder fra bedet, når det vokser til :-)

      Slet
  5. Tror det bliver rigtig godt.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...