fredag den 22. juni 2012

Titan arum (Amorphophallus titanum) - sensations blomsten i Botanisk Have

Det har nok ikke forbigået manges opmærksomhed, at titan arum Amorphophallus titanum med øgenavnene ligblomsten, penisblomsten eller mr. Stinky, lige nu (juni 2012) blomstrer i Botanisk Have i København.


21.6.2012 21:23

I går aftes var vi en tur forbi Botanisk Have, for at se (og lugte) blomsten, der sprang ud i går eftermiddags. Botanisk Have fik denne meget sjældne plante i 2003 og det er første gang nogensinde en titan arum blomstrer i Danmark.

Jeg tror ikke, at jeg vil beskrive blomsten som smuk, den er derimod ubeskrivelig imponerende og speciel. Som øgenavnene antyder, så dufter blomsten ikke af violer. Fra den springer ud og ottte timer frem, udsender den en kraftige ådsellugt, for at tiltrække bestøvende insekter. Stanken var heldigvis ikke så slem, som jeg havde frygtet.

Det var helt sikkert en meget stor oplevelse at se og lugte blomsten - også selvom vi skulle stå i kø i  30 minutter, for at komme ind i Palmehuset.







Blomsten holder kun 2-3 dage, så hvis du skal nå at se den, skal det nok være i morgen lørdag.

Du kan læse mere om blomsten på Botanisk Haves hjemmeside eller Botanisk Haves Facebook side.

10 kommentarer:

  1. Det må virkelig være en spændende oplevelse at se den specielle blomst - tak fordi du tog os med ;-)

    SvarSlet
  2. Hej Gitte Ja! du har jo læst mit indlæg.Den blomstrede et par timer efter vi havde været derinde.Så vi undgik stanken.Flotte billeder.God aften Jette

    SvarSlet
  3. Den er ot nok imponerende.. Sjov oplevelse om man nok kan huske .. Hilsen Helle

    SvarSlet
  4. Det må være en oplevelse, som I kan huske i mange, mange år frem i tiden. Herligt I tog jer tid til besøget der :-)

    SvarSlet
  5. Køn er den nu ikke, men meget speciel og sikke en størrelse. Kan godt forstå at det er noget af et tilløbsstykke.

    God weekend

    SvarSlet
  6. Wow what a hughe bud beautiful flower. Amazing to see.
    Great weekend Gitte.

    SvarSlet
  7. Du og du! Den var skikkleig kraftfull og stilig. Skulpturell :)Litt langt å reise for min del :)

    SvarSlet
  8. Den blomst har en lillesøster i Grækenland - der ligner den utroligt meget - den udsendte også en hæslig lugt - og var iøvrigt fyldt med fluer. Men-men den var ikke mere end ca. 1/2 meter - men sjovt.
    Jeg synes nu nok, du har fået en speciel oplevelse trods ventetid på 30 min.!

    SvarSlet
  9. Min veninde fortalte mig om den i aftes, så sjovt at læse dit indlæg. Den er godt nok speciel - og den virker til at være kæmpestor. Sikke et scoop for Botanisk Have at få sådan en sjældenhed i blomst.

    SvarSlet
  10. Det kan godt være at den stinker, men den er da smuk.
    Jeg har selv haft en arum-sort, som jeg engang købte som knold, men da den begyndte at skyde, måtte den simpelthen ud, pga. stanken.

    SvarSlet
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...