torsdag den 14. juni 2012

Krokus frø mysterie

I skal lige se mine rosa skønheder der blomstrer nu.

Salvia nemorosa 'Rose queen' - skøn driftsikker statude der er let at frøformere. Helt fantastisk smuk i modlys.




Lægebaldrian svæver over bedet i næse højde, så man let kan sniffe dens fine sødmefulde duft.



Rosenløg Allium roseum - sød lille løgplante. Bliver ca. 40 cm høj, så den danser fint over staude toppene.


Og så til krokus frø mysteriet......

















For nogle tid siden så jeg, at der var kommet nogle blege 'tingester' op af jorden (se billede til venstre). Det var ikke noget jeg før havde set, så min konklusion blev, at det måtte være en svamp af en art.

I går havde en af  'tingesterne' åbnet sig og smidt frø - lige der hvor nogle af mine hvide krokus står. Efter lidt googling blev det klart, at det var krokus frø. Krokus frøkapsler ligger under jordoverfladen og først når frøene er ved at være modne, kommer de op. Naturen er forunderlig :-) Nu lader jeg frøene ligge og se hvad der sker. Det kræver lidt tålmodighed, da der går tre til fire år før den første blomst viser sig på frøformerede krokus.

14 kommentarer:

  1. You have a lot of beauty in your garden Gitte. I like the colors.
    gr. Marijke

    SvarSlet
  2. Åh, de salvier er da slet ikke til at stå for!

    SvarSlet
  3. Lige netop det fænomen med krokus har Anne Marie fra Lønbæk, skrevet om på min blog for længe siden. Jeg har aldrig set poserne, men det har du så nu :o)jeg troede faktisk, at det var for sent.
    Allium Roseum er skøn.

    SvarSlet
  4. Den rosa salvie er da ikke til at stå for.
    Godnat fra mig Jette

    SvarSlet
  5. Flotte bilder :) Frø er (nesten) alltid spennede! God aften!

    SvarSlet
  6. Dejlige gevækster :o) Og spændende med de Krokusfrø - det er da en fin gave.

    SvarSlet
  7. Så lærte man igen noget nyt. Sjovt at den modner frøene i jorden :O) den skønne salvie har jeg også, den er så fantastisk smuk i farven, helt uden sammenligning.
    God weekend :o)

    SvarSlet
  8. Hej Gitte.
    Jeg glæder mig til at følge din dejlige blog og se flere af dinne skønne billeder. Ærgerligt, at der ikke er duft på disse haveblogs. Jeg er også henne og snuse til min lægebaldrian, hver gang jeg kommer forbi. Og så er jeg glad for den højde, den giver til bedet.
    Hmm - Allium roseum kunne da godt sættes på min ønskeseddel :o)
    Naturen er forunderlig. Har aldrig før set krokusfrøkapsler. Spændende.

    SvarSlet
  9. Fine billeder og flot sammensætning af farver.
    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
  10. Dejlige billeder.
    Jeg har aldrig set hvordan krokusserne smider frø, hvor ser det fint ud.

    SvarSlet
  11. You have very beautiful flowers and it is so interesting about the crocus seed pods. Hello from California. Have a wonderful weekend.

    SvarSlet
  12. Smukke lyserøde skønheder......den der lægebaldrian er jeg da vist nødt til at kigge nærmere på - den minder om nogle der vokser vildt nede ved møllebækken - de er super smukke ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  13. Tak tak tak - for jeres søde kommentarer :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...