torsdag den 23. maj 2013

Løjtnantshjerte

Nu blomstrer mine lyserøde løjtnantshjerter Dicentra Spectabilis. De er lidt sent på den, da de står i mit blåbærbuske bed, hvor buskene efterhånden er blevet så store, at løjtnantshjerterne ikke får meget lys. De trives dog fint i surbundsjorden.



Jeg synes løjtnantshjerter hører til nogle af de mest fotogene blomster i haven - så smuk når man kommer helt tæt på.


Det er endnu aldrig lykkedes mig at høste frø fra mine løjtnantshjerter, da de aldrig har dannet frøstande. Hvis blomsten bliver bestøvet, dannes der nogle små lange flade bælge hvor de runde sorte frø sidder i. Hvis det lykkes i år at få frø, skal jeg nok vise dem på bloggen.

18 kommentarer:

  1. Smukke billeder du der har fanget af en dejlig staude :-)

    SvarSlet
  2. Ihvertfald er dit billede et rent kunstværk, som jeg har tilladt mig at dele på Facebook. For det er så smukt!

    SvarSlet
  3. You took some beautiful close ups of the Dicentra flowers, showing their unusual flower form. I grow the all white 'Alba', and like the way they brighten the shade.

    SvarSlet
  4. Finnes det noe smukkere enn løytnatnshjerter!! De er fantastiske kunstverk og du har virkelig fanget dem så nært på.

    SvarSlet
  5. Jeg er så enig så enig! En fantastisk deilig plante og som du så flott viser veldig fotogen! Ha en strålende fredag!

    SvarSlet
  6. Hej Gitte.Utroligt smukke billeder du viser......et helt kunstværk med den fine blomst.God weekend knus Jette

    SvarSlet
  7. Glorious shots of this most wonderful spring flower.

    SvarSlet
  8. stunningly beautiful, bathed in light. These would be lovely to share with I Heart Macro this evening at my blog if you are interested:-)

    SvarSlet
  9. Absolutely stunning shots, I love the heart shapes

    Mollyxxx

    SvarSlet
  10. I'm so happy you participated in I Heart Macro.... these are so lovely!

    SvarSlet
  11. Dear Gitte, these are fantastic close-ups of such a beautiful flower. Bleeding Hearts are a favorite of mine from childhood. Thank you so much for sharing them with Today's Flowers.

    SvarSlet
  12. Snygga bilder på denna vackra blomma!

    SvarSlet
  13. Very pretty, bleeding heart is one of my favourite spring flowers.

    SvarSlet
  14. Hold-da-op Gitte for nogle fantastiske billeder. Jeg nyder at komme helt tæt på løjtnantshjertet især fordi jeg ikke selv kan knæle ned og kikke på mine egne så tæt på:-)

    SvarSlet
  15. hvornår skal de sås.
    Jeg er nemlig så heldig at min har dannet frø.
    Det er en anden type den med mørke stængler.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anitta,
      Frøene kræver en kuldeperiode for at spire.
      Du kan så dem udendørs i september/oktober.

      Det er en god ide at opbevare frøene i et kaffefilter i køleskabet, når du har høstet dem, så de holder sig friske.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...