torsdag den 30. maj 2013

Vild kørvel

I maj / juni blomstrer den smukke hvide skærmblomst vild Kørvel Anthriscus sylvestris i grøftekanterne. I dag plukkede jeg en buket på vej hjem fra arbejde.


Jeg har (endnu) ikke den grønne vilde kørvel i haven, men jeg har den smukke mørkløvede kørvel Anthriscus sylvestris 'Ravenswing'. Jeg købte to planter i efteråret, da de frø jeg såede i januar 2012 aldrig spirede. Kørvel frø mister hurtigt spire evnen, så de skal helst sås lige efter de er høstet.


Anthriscus sylvestris 'Ravenswing'

10 kommentarer:

  1. Kørvel er en meget smuk plante. Jeg har lidt af de vilde inde i haven. De får lov at blive stående ind til videre.

    SvarSlet
  2. Kørvel er sommerbukettens selvfølgeligste følgesvenn. Elegant med det mørke løv på hagevariant.

    Brita

    SvarSlet
  3. Ja den er smuk, men drysser desværre hurtigt. Jeg har også Ravenswing, den er også fin.

    SvarSlet
  4. Rawenswing er bare så skøn, jeg har den også flere steder og faktisk kan du være så (u)heldig at få den vilde grønne kørvel, hvis du lader Rawenswing smide frø. Enkelte frøplanter kan være grønne, fik jeg at vide, da jeg købte dem - og jeg har da netop også to i år og dem nænner jeg da ikke at hive op :) God weekend Anne Mette

    SvarSlet
  5. I adore the wild chervil! I bought a plantation of Ravenswing this spring. Thank you for the council: I shall sow it in autumn! Have a nice Day, Gitte !

    SvarSlet
  6. Det er en af de skønne vilde. Jeg har strøet frø i haven et par år og nu står kørvlen i havens vildere områder. Åh, de er SÅ betagende smukke, de blonder.

    Dejlig dag fra Katinka

    SvarSlet
  7. Ja det er virkelig en smuk plante, både i naturen og i buketter. Jeg har også nogle i haven, og de er bestemt ikke slemme til at frøså sig.
    Du ønskes også en dejlig weekend i haven.

    SvarSlet
  8. vraiment magnifique !!! tout en grâce et délicatesse , tout ce que j'aime
    merci pour ces très belles photos !!!
    bon et doux week end
    Joëlle

    SvarSlet
  9. Så smukke de er grøftekantens blonder......og slet ikke til at holde fingrene fra - godt de findes i rigt mål så vi kan klippe hjem ;0) har også Ravens wing- og den er super smuk med sit mørke løv ;0)

    knus Dorthe

    SvarSlet
  10. De er så fine og gjør seg godt avlene eller sammen med andre markblomst-bukketter.
    Nydelige bilder, Maritklem.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...