lørdag den 25. august 2012

Det blå bed


Nu er det på høje tid, jeg viser billeder fra mit nye blå bed, som jeg synes er blevet meget vellykket.




Jeg har taget rigtig mange billeder af bedet, så det har været svært at vælge billeder til dette indlæg.

Herunder kan I se, hvordan bedet har udviklet sig på tre måneder .


10-6-2012
28-5-2012


























25-8-2012
7-8-2012


























Bedet er blevet en anelse mørkt, så næste år vil jeg plante flere planter med lyst eller sølvfarvet løv.

Det er første gang, jeg har sået den etårige harehale græs og det bliver ikke den sidste. Den er så yndefuld. når den står og svajer.


Indianermynte - Anisisop
Harehale - Lagurus ovatus


























Jeg har plantet både rødbeder og palmekål i bedet - sjovt at blande blomster og grøntsager.


























Honningurt - som jeg har sået mellem planterne, står nu og lyser op. Både honningurts løv og blomster er meget smukt, så her hos mig er honningurt forfremmet fra grøngødning til sommerblomst.

Indianermynte & honningurt


Kaukasisk skabiose
Primula vialii
 
 
Liste med planterne i bedet, kan ses her.

29 kommentarer:

  1. God tur til kaffeslabberas hos Signe. Det ville jeg gerne have været men jeg har en hot date med en anden haveejer, og det bliver mindst lige så hyggeligt.

    I må have en god dag imorgen. Glæder mig til at høre mere om hvor hyggeligt det har været og se billederne fra Signes have. ;)

    Tak for frøene jeg fik at dig Gitte, Kongelysen har været vidunderlig, og har reddet "mit nye hvide bed". Kæmpe blade har den, og frodigheden samt den smukke og langvarige blomstring har gjort den til en af denne sommers favoritter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt at høre, at du har glæde af kongelys frøene. Jeg takker også for tobakspibeplante frøene. Det var ikke svært at få dem til at spire, og jeg har nu otte fine planter.

      God søndag :-)

      Slet
  2. Godaften Gitte.Det er da utroligt-at få sådan et smukt bed på tre måneder.
    Indianermynte og skabiose er planter jeg skal have til næste
    år.Glæder mig til i morgen.håber vejret er med os.
    Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jette - Hyggeligt at møde dig i går og tusinde tak for duehovederne. Hvis du er interesseret i indianermynte frø, må du sige til :-)

      Slet
  3. Åh, hvo9r er det bare blevet et godt indlæg! Er selv ophængt lige pt. Bravo!

    SvarSlet
  4. Fik lige et par tip til mit blå bed - der skal måske en udvidelse til. hmmm.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tina - Dejligt at vi kan inspirere hinanden her i haveblogland :-)

      Slet
  5. Det ser helt fantastisk ud. Især er jeg begejstret for den opstammede parykbusk for enden - Ved du hvor stor den bliver? Jeg får nok ikke plads til en alm.parykbusk, men denne løsning var måske en mulighed. Det er fine sammensætninger og rigtig god inspiration for os andre. Det ser ud til at du helt opgav at lave en ruminddeling for enden af bedet, men det gør da vist ikke noget.

    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla - Jeg ved ikke hvor stor parykbusken bliver. Mon ikke man kan holde den nede, ved at beskære den. Ja, jeg opgav rumdeleren, da jeg var bange for, at det ville blive for mørkt.

      Slet
    2. Jo, mon ikke en nænsom beskæring kan klare sagen. Jeg overvejer i hvert fald.

      Slet
  6. Det er utrolig så hurtigt et nyt bed kan gro til. Hvor er det blevet fint, det kan jeg godt forstå, du har taget mange billeder af. Her hos os har de honningurt på markerne, jeg synes også, de er skønne, jeg kan godt forstå, at du har taget dem ind som sommerblomster. Harehalen ser også fin ud.
    Her hos os regner det ret meget og ser mørkt ud, håber det er bedre hos jer, så I kan nyde Signes have.
    God fornøjelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth - Jeg kunne godt tænke mig at se en hel mark med honningurt, det må være et fantastisk syn :-)

      Slet
  7. Your purple bed is just perfect ! The associations of plants are very judicious ! Congrats !

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you Isabelle for your comment and praise :-)

      Slet
  8. som det dog ser godt ud - når jeg ser billederne kan jeg se at jeg da skal ha Skabioser i mit oprindeligt lavendel(- men efterhånden alt muligt blåt)bed

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sussi - Den kaukasiske skabiose er fantastisk, den kan jeg godt anbefale. Den blomstrer hele sommeren.

      Slet
  9. Det er blevet et flot bed . Den hare græs står allerede i min ønskebog og den blev så lige rykket op på must have pladsen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Blomsterhatten - Jeg har også fået mange planter på min must have liste, efter jeg har fundet haveblogland :-)

      Slet
  10. Et fantastisk bed på så kort tid. Jeg har selv indianermynten og er meget begejstret for den. De små harehaler er bare søde. Kan de sås direkte i bedet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte - Ja, harehale græs kan godt sås direkte i bedet. Jeg har læst på en anden blog, at de er gode til at selv så når
      man først har dem i haven, og det er jo også et plus :-)

      Slet
  11. Sikke et flot bed du har lavet! Jeg er helt vild med den "blå" farve :-D
    Og dine harehaler er bare yndige!! Dem vil jeg da overveje til næste år :-D
    K.Gro

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gro - Ja, hare halerne er søde, og en af de mest vellykkede nye sommerblomster i min have i år :-)

      Slet
  12. Hej. Dit blå bed er virkelig vellykket. Jeg kan rigtig godt lide dit plantevalg, der ser luftigt ud og samtidigt frodigt. Du har mange spændende planter, som jeg vil skrive ned og måske forsøge mig med til næste år i mit blå og lilla bed. Håber dagen har været hyggelig hos Signe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Birgitte - Jeg synes det er sjovt at eksperimentere med plante sammensætningen, og det er skønt når noget lykkes :-)

      Slet
  13. Dejlige blå farver, det er virkelig blevet flot. Jeg har selv lige købt tre forskellige anisisop, det er først nu at jeg har fået øjene op for disse skønne vækster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Bente Lund - Anisisop er dejlig og meget villig til at så sig alle mulige vegne, hvis man ikke får klippet frøstandene af. Jeg har også sået hvide i år, men de er ikke lige så smukke som de blå.

      Slet
  14. Hvor er det et smukt bed du har fået etableret - flot flot afstemt i farverne.
    Have hilsen
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anita - Det er skønt når det man har haft i tankerne, også fungerer i praksis :-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...