mandag den 6. august 2012

Krukke sommerfuglebusk - Buddleja Buzz 'Ivory'

Da jeg i slutningen af april modtog mini sommerfuglebuskene Buddleja Buzz 'Ivory', var de kun omkring 5 cm høje. Nu er de blevet store og smukke og de blomstrer lystigt.

























De er i gang med den anden blomstring og nu glæder jeg mig til at se, hvor længe de bliver ved.

I den aflange krukke har jeg plantet tre sommerfuglebuske. Jeg burde kun have plantet to, da de nu står alt for tæt.


Buskene er ikke vinterhårdføre i krukker. Jeg vil prøve at grave dem ned i bedene til efteråret og så vil jeg også prøve at stiklinge formere dem.

























I denne krukker har jeg plantet en enkelt plante, så den har fået lov til at blive stor og kraftig. Planten er ca. 60 cm høj og 1 meter bred.



I må have en dejlig uge derude :-)

12 kommentarer:

  1. Skøn skøn sommerfuglbusk.
    Jeg mindes at have set et haveprogram hvor de brugte denne flittigt. Og hvor jeg skrev den op på ønskesedlen. Der står den endnu, for jeg har faktisk ikke set den i handlen. Nu må jeg gå lidt mere målrettet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også meget glad for dem. Jeg har købt småplanterne på Odenia.dk og jeg har heller ikke set dem på planteskoler.

      Slet
  2. Godaften Gitte.Ja! jeg har ikke set den mini busk før,men er da lidt varm på den.godt du kan fortælle hvor du har købt den.knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Jette. Man kan få dem i flere farver. B.la. en smuk lyseblå, som jeg også er meget lun på :-)

      Slet
  3. Sikke da en skøn plante, som både kan stå i krukke (jeg har bemærket det om hårdførheden) og i bedet uden at den skal fylde det hele.

    Den røg lige på ønskelisten.

    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den er skøn Ulla. Jeg er ikke sikker på om den er helt hårdfør i bedene, men nok ikke.

      Slet
  4. Den er rigtig fin, har du ikke et hvidt bed, du kan plante den ud i?
    Jeg ved ikke om den frøsår sig, men alle mine sommerfuglebuske gør. De sidste blomsterstilke lader jeg være med at klippe af, så kommer der frø, og de sår sig villigt rundt omkring i andre bede. Du kan da prøve, om det også vil lykkes med den fine busk.
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo Lisbeth, jeg har et hvidt bed, jeg vil prøve at plante dem i. Jeg er meget i tvivl om, frøsåede eksemplarer vil blive som moder planten, så det er derfor jeg ville stiklingeformere dem. Jeg vil dog også prøve at samle frø fra dem.

      Slet
  5. Den er rigtig sød den lille sommerfuglebusk. Jeg har lige checket odenia.dk og alle de blålilla er også værd at overveje. Jeg kunne tænke mig at prøve dem i staudebedene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Berit - de blålilla er også smukke. Jeg syntes det er lidt ærgerligt, at man skal købe 6 i samme farve. Det ville være smart, hvis man kunne købe en pakke med en i hver farve.

      Slet
  6. Hold op hvor er den smuk.
    Jeg har selv overvejet at anskaffe mig en hvid sommerfuglbusk, nu kan jeg da næsten ikke betænke mig længere.
    God aften

    SvarSlet
  7. Ja den er vel nok smuk, og så med adr. på hvor man kan få fingre i dejligheden. Tak for det Gitte!

    SvarSlet
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...