torsdag den 9. august 2012

Gl. Holtegaards barokhave

I min ferie besøgte jeg barokhaven på Gl. Holtegaard.


I øjeblikket kan man se udstillingen SECRET GARDEN, hvor unge kunstnere og kunstgrupper har fået lov til at udfolde sig i den smukke have anlagt i 1755 - og resultatet er ikke kedeligt :-)



Haven er meget større end jeg havde forventet. Det var spændende, at gå rundt og udforske de mange forskellige haverum.



Jeg havde ikke lige forventet at se store mængder vilde blomster i en barokhave - smukt smukt syn.


Et hjørne af et af kunstværkerne.



Et andet af værkerne var en jordhøj bygget ovenpå et kæmpe stort betonrør og beklædt med grøftekants/markblomster.



Er der en af jer der kan fortælle mig, hvad denne lilla skønhed er for en? Jeg synes at den er rigtig sød og vil gerne have den i min have.



Her står den sammen med blå kornblomster - er det ikke smukt?


Der er gratis adgang i barokhaven frem til 16. august 2012 . Du kan læse mere om haven og udstillingen her.

 

28 kommentarer:

  1. Det var en virkelig fin hage. De store agapanthus skulle jeg gjerne hatt selv. Jeg synes den blomsten ligner på en Geranium. Men det er mulig at jeg tar feil :-)
    Ha en fin dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Marit, vi er nok mange, der gerne ville have en så smuk agapanthus i haven :-) Tak for dit bud. Blomsten minder om geranium, men løvet ser meget anderledes ud.

      Slet
  2. Det var da en skøn have, du har besøgt. Jeg kan også kun tilslutte mig Marit, det ligner en geranium i blomsten, men bestemt ikke i løvet.
    God dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth - nej, løvet ligner ikke geranium. Jeg tror det er en markblomst af en art, men hvilken?

      Slet
  3. Flott hage du har besøkt!

    SvarSlet
  4. Hej Gitte.Smuk og spændende have du har besøgt.Jeg kommer jævnligt på
    Gl.Holtegaard for at se på kunst,men det kan da være at jeg skal
    se om jeg kan nå at se den spændende have.
    Rigtig god dag til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Jette, du bliver nødt til også at besøge den spændende have næste gang :-)

      Slet
  5. JA, der er nemlig bare så dejligt der. Jeg kan se, at Skærmliljerne lige er på vej i blomst, så nu må jeg selv afsted og nyde dem. Sidst jeg var der var den nyetableret og ikke "groet til" på den lækre måde. Men det er den jo også nok nu. Endnu en god grund til at tage derned.

    Tak for fotoserien og for at du mindede mig med det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne - Det er 3 uger siden jeg besøgte haven, så skæmliljerne står sikkert i fuldt flor nu.

      Slet
  6. Beautiful garden, beautiful colourful photographs of the marvellous nature. I am greeting

    SvarSlet
  7. Det ser ud til at være en dejlig have, og det er så skønt at besøge den slags steder og lade sig overraske og imponerer. Listen over besøgshaver er nærmest uendelig, der dukker hele tiden (for mig) nye steder op, men det er rart at have lidt at tage af i de forskellige landsdele. Så tak for kikket og inspirationen :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Fru Friis, det er også kommet MANGE haver på min besøgs liste, efter inspiration her i blogland:-)

      Slet
  8. Hej Gitte. Det ser ud til at være rigtig skønt i den have. Jeg ved desværre ikke hvad den lyserøde blomst er for én, men den er meget sød. Mange tak for kigget og inspirationen.

    SvarSlet
  9. Jeg kendte ikke til den skønne have du viser rigtig flotte billeder fra. Den er jo ellers vældig gammel! Spændende ser det ud med de moderne kunstværker.
    - Jeg kan i hvert fald godt fristes til en tur efter din dejlige collage derfra :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har vist at havenn eksisterede i mange år, men jeg regnede ikke med at den var noget særligt, da jeg aldrig har hørt eller læst noget om den.
      Det er jo dejligt, når man kan blive positivt overrasket :-)

      Slet
  10. Hejsan, Gitte.

    Du har fået en ekstrapræmie i min sommerkonkkurrence, fordi du kan med sådan et vittigt indslag!

    Jeg medbringer frø på torsdag. Glæder mig!

    SvarSlet
  11. Ja det var et smukt indslag. Desværre er der heller ingen bud fra mig. Dog vil jeg sige at på løvet at dømme er det ikke en geranium. Gitte må jeg spørge om det var fra dig, jeg har fået bønnefrø? De blomstrer nu på smukkeste vis, nemlig…så TAK hvis det var

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Bente, hvis det er de røde pralbønner, så er det nogle du har fået af mig :-)

      Slet
  12. Så mange spennden og flotte hager rundt omkring.
    Vi har det selvfølgelig her i Norge, men det er
    veldig fint å se seg litt rundt i både Danmark
    og Sverige også. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Uhn, jeg nyder også at få have inspiration fra både Norge og Sverige :-)

      Slet
  13. Det er skrevet på listen til næste år :)
    Når man søger på Lyrsalvia 'Purple Vulcano' så får man en masse henvisninger til din blog - kan du fortælle mig om du har købt planten som frø - og om den er almindelig i planteskoleudvalget - jeg synes ikke at jeg har bemærket den før.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sussi - Jeg har frøformeret 'Purple Vulcano' og det var ikke svært. Jeg har ikke set dem på planteskoler, men mon ikke man kan få dem?

      Slet
  14. Den lille lilla skønhed hedder Klinte (Agrostemma githago) og er en 1-årig sommerblomst. Jeg har nemlig lige selv købt frø fra denne plante. :-)

    Mvh. Linda

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...